Abstract
Denne artikel beskæftiger sig med muligheder og begrænsninger for børns inddragelse og demokratiske erfaringer i daginstitutionen.
Artiklen viser, hvordan forståelser af inddragelse og demokrati er tæt forbundet med bestræbelser på at give børn valgmuligheder og lytte til deres ytringer, og hvordan disse forståelser for nogle børn giver gode muligheder for demokratiske erfaringer og medbestemmelse i daginstitutionen. Samtidig viser artiklen, hvordan forståelserne i samspil med daginstitutionens øvrige organiseringer omvendt gør det vanskeligere for andre af institutionernes børn at blive betragtet som børn, der har noget på hjerte, og som kan bidrage til fællesskabet. Det er især børn, der af pædagogerne betragtes som udsatte.
Artiklen afsluttes med at pege på potentialerne i en pragmatisk inspireret demokratiforståelse, når man ønsker at arbejde med demokratiske erfaringer og inddragelse af alle daginstitutionens børn.
Artiklen viser, hvordan forståelser af inddragelse og demokrati er tæt forbundet med bestræbelser på at give børn valgmuligheder og lytte til deres ytringer, og hvordan disse forståelser for nogle børn giver gode muligheder for demokratiske erfaringer og medbestemmelse i daginstitutionen. Samtidig viser artiklen, hvordan forståelserne i samspil med daginstitutionens øvrige organiseringer omvendt gør det vanskeligere for andre af institutionernes børn at blive betragtet som børn, der har noget på hjerte, og som kan bidrage til fællesskabet. Det er især børn, der af pædagogerne betragtes som udsatte.
Artiklen afsluttes med at pege på potentialerne i en pragmatisk inspireret demokratiforståelse, når man ønsker at arbejde med demokratiske erfaringer og inddragelse af alle daginstitutionens børn.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 2023 |
Udgave nummer | 1 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- Børn og unge
- inddragelse
- demokrati
- daginstitutioner
- børns hverdagsliv
- kulturanalyse
- ulighed
- udsatte børn