Abstract
Systematiseret KLassekammerathjælp (SYKL) er fagundervisning centreret om makkerpar med fokus på samarbejde og kommunikation. Inspirationen kommer fra peer-tutoring, hvor elever indtager roller som henholdsvis hjælper og hjulpne i makkerarbejde. Teoretisk bygger SYKL på et
sociokulturelt og dialogisk fundament og vægter det undersøgende i matematik og
natur/teknologi. Erfaringer fra forskningsprojektet Tandem-SYKL viser et potentiale for SYKL i fagene, men også udfordringer med at udarbejde gode SYKL-opgaver, og at SYKL-tilgangen må tilpasses kontekst og lærerens øvrige praksis.
sociokulturelt og dialogisk fundament og vægter det undersøgende i matematik og
natur/teknologi. Erfaringer fra forskningsprojektet Tandem-SYKL viser et potentiale for SYKL i fagene, men også udfordringer med at udarbejde gode SYKL-opgaver, og at SYKL-tilgangen må tilpasses kontekst og lærerens øvrige praksis.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | "Når jeg hjælper andre, kan jeg bedre forstå det selv" : Om undersøgende samtaler i makkerpar |
| Redaktører | Maria Christina Secher Schmidt, Stine Thygesen |
| Antal sider | 11 |
| Forlag | Københavns Professionshøjskole |
| Publikationsdato | okt. 2022 |
| Udgave | 1. |
| Sider | 13-23 |
| Kapitel | 1 |
| ISBN (Trykt) | 978-87-974214-0-6 |
| Status | Udgivet - okt. 2022 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Børn og unge