Undervisning i interkulturalitet: at udvikle og engagere sig i pluralistiske diskurser i engelskundervisningen

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskning

Abstract

Paper præsentation af ph.d.-projekt resultater
Formålet med dette projekt er at undersøge og udvikle et teoretisk og pædagogisk grundlag for undervisning i interkulturalitet i engelskundervisning på Folkeskolens udskolingstrin. Projektet er indlejret i feltet sprog- og kulturpædagogik, og udforsker henholdsvis vidensdimensionen og færdighedsdimensionen af undervisning i interkulturalitet. Projektet har både et empirisk og et teoretisk sigte: Det empiriske er at udfordre tre læreres syn på og praksis indenfor interkulturalitet før, under og efter to eksplorative interventioner foretaget på to danske skoler. Det teoretiske sigte er at genfortolke videns- og færdighedsdimensionerne i undervisningen i interkulturalitet. Projektet er baseret på kritisk teori, som omfatter socialkonstruktionisme og et diskursivt synspunkt. Jeg argumenterer for en vidensdimension baseret på en kombination af Cultural Studies og kritisk interkulturel kommunikation, og for en færdighedsdimension baseret på kritisk medie literacy. Tre nøglebegreber voksede frem gennem aktionsforskningen og den efterfølgende analyse: Intersektionalitet, forstået som et element af Cultural Studies, andetgørelse, som et element af kritisk interkulturel kommunikation og subtekstualitet, som et element af kritisk medie literacy. Projektet viser, at en udvikling af og en engageren sig i pluralistiske diskurser er et middel for både lærere og elever til at modvirke essentialisme, kulturalisme og ’kultur’ som forklaring. Udvikling af og engageren sig i pluralistiske diskurser underbygger elevernes færdigheder i forhold til at læse verden kritisk, og gøre dem i stand til at begå sig i en mere og mere globaliseret verden.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato26 sep. 2016
Antal sider17
StatusUdgivet - 26 sep. 2016
BegivenhedECML Kontaktpunkt Danmarks Sprogkonference 2016: Nye retninger i sprogundervisningen: forskning og praksis - Syddansk Universitet, Campusvej 55, 5230 Odense M, Odense, Danmark
Varighed: 26 sep. 201626 sep. 2016

Konference

KonferenceECML Kontaktpunkt Danmarks Sprogkonference 2016
LokationSyddansk Universitet, Campusvej 55, 5230 Odense M
Land/OmrådeDanmark
ByOdense
Periode26/09/1626/09/16

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Interkulturalitet

Citationsformater