Abstract
Med afsæt i, at undervisningsdifferentiering er et emne på læreruddannelsen
og en kommende praksis for de studerende i deres virke som lærere, er artiklens
fokus kvaliteten af undervisningsdifferentiering i læreruddanneres egen undervisningspraksis,
som underviserne selv beskriver det. Artiklen handler om, hvordan
læreruddannere rapporterer, de forstår og praktiserer undervisningsdifferentiering
i deres egen undervisning – også med henblik på de studerendes forskellighed.
Undervisernes måde at forholde sig til undervisningsdifferentiering kan med
et andenordensdidaktisk sigte tjene som eksempel for de studerendes kommende
undervisning. Artiklens empiri er hentet fra en spørgeskemaundersøgelse blandt
læreruddannere på Københavns Professionshøjskole. På baggrund af en analyse af
kvantitative såvel som kvalitative data peger artiklen på en forskellighed i, i hvor
høj grad læreruddannerne angiver at praktisere undervisningsdifferentiering, og
om det overhovedet opleves som deres opgave. Artiklen konkluderer, at man med
fordel kan arbejde med at integrere systematisk arbejde med undervisningsdifferentiering
for læreruddannere.
og en kommende praksis for de studerende i deres virke som lærere, er artiklens
fokus kvaliteten af undervisningsdifferentiering i læreruddanneres egen undervisningspraksis,
som underviserne selv beskriver det. Artiklen handler om, hvordan
læreruddannere rapporterer, de forstår og praktiserer undervisningsdifferentiering
i deres egen undervisning – også med henblik på de studerendes forskellighed.
Undervisernes måde at forholde sig til undervisningsdifferentiering kan med
et andenordensdidaktisk sigte tjene som eksempel for de studerendes kommende
undervisning. Artiklens empiri er hentet fra en spørgeskemaundersøgelse blandt
læreruddannere på Københavns Professionshøjskole. På baggrund af en analyse af
kvantitative såvel som kvalitative data peger artiklen på en forskellighed i, i hvor
høj grad læreruddannerne angiver at praktisere undervisningsdifferentiering, og
om det overhovedet opleves som deres opgave. Artiklen konkluderer, at man med
fordel kan arbejde med at integrere systematisk arbejde med undervisningsdifferentiering
for læreruddannere.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Studier i Læreruddannelse og Profession |
Vol/bind | 9 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 11-29 |
Antal sider | 19 |
ISSN | 2445-8538 |
DOI | |
Status | Udgivet - feb. 2024 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- undervisningsdiffereniering
- læreruddannelsesdidaktik
- diversitet