Abstract
Ungdomspædagogisk klubarbejde er under forandring. Klubber er spændt ud mellem at skulle tiltrække unge og rumme en mangfoldighed af ungegrupper. Denne artikel bidrager til det ungdomspædagogiske forsknings- og praksisfelt med tre klubfigurer, som fungerer som tænketeknologi i diskussioner om, hvordan klubarbejde organiseres, og hvem klubben er til for. Artiklen præsenterer klubfigurerne Aktivismecentret, Kompetenceværket og Beskyttelsesrummet, der er analytisk oparbejdet på baggrund af interviewmateriale med pædagogiske medarbejdere. Teoretisk er analysen inspireret af Donna Haraways begreb om figuration. De tre klubfigurer synliggør måder, pædagogiske medarbejdere orienterer sig på i klubarbejdet og dermed også, hvilke unge der bliver gjort passende og upassende i klubben.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk pædagogisk tidsskrift |
Vol/bind | 2 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- Børn og unge
- ungdomspædagogik
- ungdomsklub
- figurationer
- ungeliv