Abstract
Børn og unges sundhed fremmes når de udvikler egne kompetencer. Forskning i sundhedspædagogik viser, at kontrol og ren informationsoverføring blokerer for børnenes kompetenceudvikling og dermed for deres evne til at handle sig til det liv, de ønsker. Det kan sundhedsplejerskerne være med til at ændre på - ved at være mere opmærksomme på den sundhedspædagogiske dialog med børnene. Karen Wistoft har nu afsluttet et ph.d.-projekt om værdiafklaring og sundhedsprofessionel kompetenceudvikling ved Danmarks Pædagogiske Universitet. Denne artikel er den fjerde og sidste i rækken af artikler om sundhedsplejerskers blik for børn og unges kompetencer.
Udgivelsesdato: Februar
Udgivelsesdato: Februar
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Sundhedsplejersken |
Vol/bind | 30 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 38-42 |
ISSN | 0906-9577 |
Status | Udgivet - 2008 |
Udgivet eksternt | Ja |