Veje til transformativ deltagelse i internationale kontekster

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktFormidling

Abstract

Baseret på casestudier fra Brasilien, Danmark, Israel, Norge og Nicaragua præsenterer jeg i mit oplæg, hvordan transformativ deltagelse kan finde sted inden for børne- og ungeområdet. Transformativ deltagelse indebærer, at børn og unge som aktive medforskere træffer meningsfulde valg, udvikler handlekraft og oplever, at de gør en reel forskel i deres liv og samfund (Kabeer, 2005; Shier, 2001).
Præsentationen viser, hvordan børn agerer som forandringsagenter i forskning og praksisudvikling, støttet af transformative juridiske, politiske og faglige rammer samt følelsesmæssig, økonomisk og praktisk støtte. Casestudierne understreger, at omsorgsfulde og respektfulde relationer samt kreative metoder som livshistoriebøger, visuelle udtryk og legende tilgange fremmer børns deltagelse og skaber inkluderende forskningssamarbejder.
Jeg reflekterer over centrale etiske udfordringer, herunder risikoen for eksklusion gennem ukritisk brug af "sårbarhed," og fremhæver, hvordan kvalitetskriterier for medforskning styrker børns stemme, handlekraft og demokratiske processer i både forskning og praksis.
Nøgleord: Transformativ deltagelse, Børn og unge, medforskning, inklusion
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2025
StatusUdgivet - 2025
BegivenhedKvale konference - Roskilde Universitet, Roskilde, Danmark
Varighed: 14 maj 202515 maj 2025

Konference

KonferenceKvale konference
LokationRoskilde Universitet
Land/OmrådeDanmark
ByRoskilde
Periode14/05/2515/05/25

Emneord

  • Børn og unge

Citationsformater