Abstract
Der er i de seneste år gjort mange tiltag for at forandre den danske folkeskole, hvilket har haft en stor betydning for lærernes situation og deres arbejdsforhold. Undersøgelser viser, at lærere oplever sig udfordret, samt at de oplever, at de har svært ved at kunne imødekomme alle de nye krav og forventninger, der stilles til dem samtidig.
På den baggrund undersøges det i denne afhandling, hvordan vejledning af lærere har betydning for lærernes oplevelser af at kunne håndtere deres praksis, som de oplever som udfordrende, og hvordan inklusionsvejledernes tilgange og strategier har betyd-ning for lærernes handlemuligheder i en inkluderende praksis.
I undersøgelsen indgår fire vejledningsforløb i tre forskellige kommuner. Forløbene er fulgt i en periode på fjorten måneder fra maj 2013 – juni 2014. Det er tilstræbt at følge hvert forløb tæt ved at interviewe lærere og inklusionsvejledere før, undervejs og efter forløbene. Således er der i alt indsamlet 25 kvalitative semistrukturerede interviews med fem lærere såvel som tre inklusionsvejledere og foretaget observationer under sel-ve vejledningssamtalerne.
Analyserne viser, at lærerne, inden de starter et vejledningsforløb, oplever sammenbrud i deres lærerarbejdslivsverden, de oplever at være fastlåste i forhold til at kunne forandre deres situation og de praksis udfordringer, de står overfor, og har derfor svært ved at finde handlemuligheder. Analyserne viser også, at lærerne igennem en samskabende vejledningsproces over tid med en ekstern vejleder langsomt finder meningen igen med at være lærere, bliver mere selvsikre og får oplevelsen af at kunne håndtere praksisudfordringerne og dermed oplevelsen af at kunne handle i forhold til de udfordrende situationer, de møder i deres inkluderende praksis.
Vejledernes strategier og tilgange i vejledningsforløbene har i første omgang været at anerkende og have forståelse for lærernes fastlåste og sammenbrudte situationer. Herudover er det også den pointe i projektet, at vejlederne selv har en baggrund som lærere og derfor kender til den praksis, lærerne i denne undersøgelse arbejder i. I forløbet er vejlederne opmærksomme på, hvordan der kan arbejdes med lærernes forskellige perspektiver og forståelser af problemstillingerne. Vejlederne vejleder udfra en forståelse af, at det skal give mening for lærerne, hvis der skal ske forandringer og at lærerne skal opleve ejerskab over de forandringer, der fremtræder i deres praksis. Vejledningen tager udgangspunkt i lærernes motivationelle processer og de meningsgivende-og dominerende motiver.
På den baggrund undersøges det i denne afhandling, hvordan vejledning af lærere har betydning for lærernes oplevelser af at kunne håndtere deres praksis, som de oplever som udfordrende, og hvordan inklusionsvejledernes tilgange og strategier har betyd-ning for lærernes handlemuligheder i en inkluderende praksis.
I undersøgelsen indgår fire vejledningsforløb i tre forskellige kommuner. Forløbene er fulgt i en periode på fjorten måneder fra maj 2013 – juni 2014. Det er tilstræbt at følge hvert forløb tæt ved at interviewe lærere og inklusionsvejledere før, undervejs og efter forløbene. Således er der i alt indsamlet 25 kvalitative semistrukturerede interviews med fem lærere såvel som tre inklusionsvejledere og foretaget observationer under sel-ve vejledningssamtalerne.
Analyserne viser, at lærerne, inden de starter et vejledningsforløb, oplever sammenbrud i deres lærerarbejdslivsverden, de oplever at være fastlåste i forhold til at kunne forandre deres situation og de praksis udfordringer, de står overfor, og har derfor svært ved at finde handlemuligheder. Analyserne viser også, at lærerne igennem en samskabende vejledningsproces over tid med en ekstern vejleder langsomt finder meningen igen med at være lærere, bliver mere selvsikre og får oplevelsen af at kunne håndtere praksisudfordringerne og dermed oplevelsen af at kunne handle i forhold til de udfordrende situationer, de møder i deres inkluderende praksis.
Vejledernes strategier og tilgange i vejledningsforløbene har i første omgang været at anerkende og have forståelse for lærernes fastlåste og sammenbrudte situationer. Herudover er det også den pointe i projektet, at vejlederne selv har en baggrund som lærere og derfor kender til den praksis, lærerne i denne undersøgelse arbejder i. I forløbet er vejlederne opmærksomme på, hvordan der kan arbejdes med lærernes forskellige perspektiver og forståelser af problemstillingerne. Vejlederne vejleder udfra en forståelse af, at det skal give mening for lærerne, hvis der skal ske forandringer og at lærerne skal opleve ejerskab over de forandringer, der fremtræder i deres praksis. Vejledningen tager udgangspunkt i lærernes motivationelle processer og de meningsgivende-og dominerende motiver.
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 297 |
---|---|
Status | Udgivet - 2017 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- vejledning
- lærere
- inklusion