Verdensmestre i tværsektorielle overgange eller lost in translation?: Policy-practice-gabet i 2016-revisionen af professionsbacheloruddannelserne i sundhed

Sine Lehn, Karin Højbjerg, Cathrine Sand Nielsen, Elise Bromann Bukhave

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen undersøger implikationerne af,
at professionsbacheloruddannelserne
inden for sundhedsområdet i 2016
blev pålagt at øge de studerendes
kompetencer til tværsektorielt
samarbejde som resultat af en national, samlet revision. Gennem kritisk
policyanalyse inspireret af Hope Pius
Nudzors tilgang til policy som tekst
og diskurs giver artiklen indblik i de
komplekse dynamikker, der danner baggrund for det policy-praksis-gab, vi ha
identificeret netop i forbindelse med
implementeringen af dette læringsmål.
Analysen viser, at indførelsen af dette
standardiserede læringsmål på tværs
af professionsbacheloruddannelser
inden for sundhedsområdet har skabt
udfordringer i den kliniske uddannelsespraksis. Mens nogle uddannelser relativt
uproblematisk kan ‘oversætte’ policy til
uddannelsespraksis, kæmper andre med
at skabe en meningsfuld og realiserbar
uddannelsespraksis med fokus på tværsektoriel kompetenceudvikling. Policy
producerer således differentieringer i
uddannelsesfeltet, hvor nogle uddannelser og implementeringsaktører positioneres som ‘gode’, mens andre står
tilbage i mindre gunstige positioner.
Artiklen sætter fokus på vigtigheden
af at belyse, hvordan policy resonerer
med og påvirker uddannelsespraksis
på en kompleks og differentieret måde.
Endvidere peger artiklen på behovet for
kritisk at diskutere ‘kompetence-gørelsen’ af overordnede sundhedspolitiske
målsætninger
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind20
Udgave nummer38
Sider (fra-til)38-49
Antal sider12
ISSN2446-0273
DOI
StatusUdgivet - 31 dec. 2024

Emneord

  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater