Abstract
På Københavns Professionshøjskole er tusindvis af studerende netop nu i færd med at uddanne til pædagoger, lærere, sygeplejersker, socialrådgivere, jordemødre og andre vigtige velfærdsjobs, som vores samfund har hårdt brug for. Hvad kommer der mon til at ske med vores mange studerende, når de er færdiguddannede? Vil de søge stillinger i den offentlige sektor? Hvor længe bliver de? Og hvorfor vælger nogle velfærdsprofessionelle at forlade deres fag?
For at finde svar på disse spørgsmål må man naturligvis interessere sig for, hvordan disse mennesker tænker; hvorfor de vælger at uddanne sig til fx sygeplejersker, lærere eller pædagoger; og hvad de ønsker at udrette i deres arbejdsliv. Med denne viden kan man på et oplyst grundlag udvikle og reformere velfærdsområderne samt måske endda rekruttere og fastholde flere velfærdsprofessionelle.
For at finde svar på disse spørgsmål må man naturligvis interessere sig for, hvordan disse mennesker tænker; hvorfor de vælger at uddanne sig til fx sygeplejersker, lærere eller pædagoger; og hvad de ønsker at udrette i deres arbejdsliv. Med denne viden kan man på et oplyst grundlag udvikle og reformere velfærdsområderne samt måske endda rekruttere og fastholde flere velfærdsprofessionelle.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 13 okt. 2021 |
Udgivelsessted | København |
Udgiver | Københavns Professionshøjskole |
Antal sider | 2 |
Status | Udgivet - 13 okt. 2021 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- Professionelle
- velfærd
- rekruttering
- Fastholdelse
- lærere
- sygeplejersker
- jordemødre
- Pædagoger
- socialrådgivere
- velfærdsprofessionelle
- velfærdsuddannede
- offentlig sektor