Abstract
Den aktuelle bæredygtighedsdagsorden har rejst spørgsmålet om, hvordan danskfaglige kernepraksisser kan bidrage til bæredygtighedsfeltet. I et udviklingsarbejde på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole undersøgte vi dette sammen med vores lærerstuderende i fire af hinanden uafhængige eksperimenter, som vi præsenterer i artiklen. Først handler det om læsning og kreativ skrivning fra et ikke-menneskeligt perspektiv, så er fokus på analyse af økokritisk sprog, dernæst beskrives et eksperiment med kreativ bearbejdning af sproget om naturen, og til sidst præsenteres genreskrivning med afsæt i billeder med bæredygtighed som motiv.
Eksperimenterne med økokritiske undersøgelser i og med tekster gør det klart, at bæredygtighedsundervisning ikke alene er eller bør være et anliggende for naturfagene. At arbejde med bæredygtighed handler også om at finde nye måder at tænke på og nye måder at ytre sig på.
Eksperimenterne med økokritiske undersøgelser i og med tekster gør det klart, at bæredygtighedsundervisning ikke alene er eller bør være et anliggende for naturfagene. At arbejde med bæredygtighed handler også om at finde nye måder at tænke på og nye måder at ytre sig på.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Viden om Literacy |
| Udgave nummer | 37 |
| Sider (fra-til) | 57-66 |
| Antal sider | 11 |
| ISSN | 2246-6517 |
| Status | Udgivet - maj 2025 |
Emneord
- Medier, kommunikation og sprog
- dansk fagdidaktik
- dansk litteratur
- Økokritik
- billeder
- poesi
- dansk sprog
- Læring, pædagogik og undervisning
- læreruddannelse
- æstetiske læreprocesser
- undersøgelse
- eksperimenterende undervisning