Vidensbasering af de pædagogiske professioners praksis: daginstitutionsarbejde som eksempel

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel ser nærmere på evidens­idealet, som er et fremtrædende ideal i debatten om, hvordan velfærdsarbejde skal vidensbaseres. Med daginstitu­tionsarbejde som eksempel præsenterer artiklen nogle overordnede træk, som kendetegner evidensidealet, og diskute­rer, hvilke forståelser af pædagogik og pædagogisk praksis, idealet om evidens implicit eller eksplicit trækker på og bidrager til. Med udgangspunkt i et kri­tisk perspektiv på pædagogik og pæda­gogiske institutioner som komplekse sociale sammenhænge viser artiklen, at væsentlige dimensioner af pædagogik ikke lader sig forstå af de vidensforstå­elser, som evidensidealet trækker på. Artiklen argumenterer for behovet for en anden form for vidensbasering, som dels medreflekterer samfundsmæssige, politiske og kulturelle kontekster for pædagogikken, og som dels har blik for pædagoger, børn og forældres agens og viden og involverer disse som aktører i udviklingen af pædagogisk arbejde. Artiklen argumenterer for, at normati­vitet, involvering og kompleksitet bør være centrale begreber i vidensbase­ringen af pædagogisk praksis
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Udgave nummer29
Sider (fra-til)74-83
Antal sider10
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • pædagoger
  • daginstitutioner
  • evidens
  • professionsviden
  • faglighed
  • normativitet
  • kritik

Citationsformater