Abstract
I artiklen undersøger jeg, hvilke læringspraksisser der bliver konstrueret, når virtuelle laboratorier bliver en del af naturfagsundervisningen i skolen. Jeg viser, hvordan to forskellige former for virtuelle
laboratorier bliver brugt i undervisningen med afsæt i begreberne
”redskab-for-tanke” (Shaffer & Clinton, 2006) og et ”objekt-at-tænke-med” (Papert, 1980). Det ene laboratorie lægger op til en mere åben
og eksplorativ læringspraksis, hvor eleverne kan eksternalisere deres
idéer, og det virtuelle laboratorie bygger bro mellem det abstrakte og
konkrete. Det andet laboratorie er mere instruerende og bliver i højere
grad brugt som forberedelse til det undersøgende arbejde og som en
interaktiv teoribog. Jeg peger desuden på paradokset i, at det virtuelle
laboratorie tilbyder et sikkert læringsrum, men samtidig bliver risiko- og konsekvensfrit.
laboratorier bliver brugt i undervisningen med afsæt i begreberne
”redskab-for-tanke” (Shaffer & Clinton, 2006) og et ”objekt-at-tænke-med” (Papert, 1980). Det ene laboratorie lægger op til en mere åben
og eksplorativ læringspraksis, hvor eleverne kan eksternalisere deres
idéer, og det virtuelle laboratorie bygger bro mellem det abstrakte og
konkrete. Det andet laboratorie er mere instruerende og bliver i højere
grad brugt som forberedelse til det undersøgende arbejde og som en
interaktiv teoribog. Jeg peger desuden på paradokset i, at det virtuelle
laboratorie tilbyder et sikkert læringsrum, men samtidig bliver risiko- og konsekvensfrit.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 10.7146/lt.v7i11.129301 |
Tidsskrift | Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi |
Vol/bind | 7 |
Udgave nummer | 11 |
Sider (fra-til) | 145-177 |
ISSN | 2445-6810 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2022 |