Virtuelle laboratorier – redskaber at tænke med

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I artiklen undersøger jeg, hvilke læringspraksisser der bliver konstrueret, når virtuelle laboratorier bliver en del af naturfagsundervisningen i skolen. Jeg viser, hvordan to forskellige former for virtuelle
laboratorier bliver brugt i undervisningen med afsæt i begreberne
”redskab-for-tanke” (Shaffer & Clinton, 2006) og et ”objekt-at-tænke-med” (Papert, 1980). Det ene laboratorie lægger op til en mere åben
og eksplorativ læringspraksis, hvor eleverne kan eksternalisere deres
idéer, og det virtuelle laboratorie bygger bro mellem det abstrakte og
konkrete. Det andet laboratorie er mere instruerende og bliver i højere
grad brugt som forberedelse til det undersøgende arbejde og som en
interaktiv teoribog. Jeg peger desuden på paradokset i, at det virtuelle
laboratorie tilbyder et sikkert læringsrum, men samtidig bliver risiko- og konsekvensfrit.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer10.7146/lt.v7i11.129301
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Vol/bind7
Udgave nummer11
Sider (fra-til)145-177
ISSN2445-6810
DOI
StatusUdgivet - 2022

Citationsformater