Visuelle etnografiske analysemetoder: fra filmoptagelser til skrevne analyser

Mads Middelboe Rehder, Thilde Emilie Møller

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I dette kapitel bliver I præsenteret for en visuel etnografisk analysemetode, og I får et indblik i, hvordan I udarbejder skrevne analyser på baggrund af egne filmoptagelser fra felten. Ved at tage afsæt i et konkret forskningsprojekt ’Børns oplevelser af mobilforbud i skoler’ præsenteres I for nogle af de metodiske særegenheder og analytiske implikationer, der knytter sig til arbejdet med visuelt etnografisk materiale. I får præsenteret ideer til, hvordan videomediet kan bruges af jer som lærerstuderende, særligt i bacheloropgavens arbejde med analyser, og I får præsenteret, hvordan metodiske valg har konsekvenser for analysearbejdet. Gennem eksempler fra videoobservationer af og videointerviews med børn illustrerer kapitlet, hvordan en analysemetode med udgangspunkt i visuelt etnografisk materiale kan tage sig ud i praksis og dermed, hvordan I tilgår det visuelle empiriske materiale for at lave solide, valide og empirinære analyser.
OriginalsprogDansk
TitelKvalitative undersøgelser i læreruddannelsens BA-projekt : inspiration fra praksisnær skoleforskning
RedaktørerHanne Møller, Margit Eva Jensen, Vibeke Schrøder, Annette Søndergaard Gregersen
Antal sider12
UdgivelsesstedFrb.
ForlagSamfundslitteratur
Publikationsdato28 jun. 2021
Sider131-143
Kapitel8
ISBN (Trykt)9788759337431
StatusUdgivet - 28 jun. 2021

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • bachelorprojekt
  • visuel etnografi

Citationsformater