Abstract
I dette kapitel bliver I præsenteret for en visuel etnografisk analysemetode, og I får et indblik i, hvordan I udarbejder skrevne analyser på baggrund af egne filmoptagelser fra felten. Ved at tage afsæt i et konkret forskningsprojekt ’Børns oplevelser af mobilforbud i skoler’ præsenteres I for nogle af de metodiske særegenheder og analytiske implikationer, der knytter sig til arbejdet med visuelt etnografisk materiale. I får præsenteret ideer til, hvordan videomediet kan bruges af jer som lærerstuderende, særligt i bacheloropgavens arbejde med analyser, og I får præsenteret, hvordan metodiske valg har konsekvenser for analysearbejdet. Gennem eksempler fra videoobservationer af og videointerviews med børn illustrerer kapitlet, hvordan en analysemetode med udgangspunkt i visuelt etnografisk materiale kan tage sig ud i praksis og dermed, hvordan I tilgår det visuelle empiriske materiale for at lave solide, valide og empirinære analyser.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Kvalitative undersøgelser i læreruddannelsens BA-projekt : inspiration fra praksisnær skoleforskning |
| Redaktører | Hanne Møller, Margit Eva Jensen, Vibeke Schrøder, Annette Søndergaard Gregersen |
| Antal sider | 12 |
| Udgivelsessted | Frb. |
| Forlag | Samfundslitteratur |
| Publikationsdato | 28 jun. 2021 |
| Sider | 131-143 |
| Kapitel | 8 |
| ISBN (Trykt) | 9788759337431 |
| Status | Udgivet - 28 jun. 2021 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- bachelorprojekt
- visuel etnografi