Projects per year
About
About
Satsningen Danskdidaktik skaber ny viden om praksis i danskfaget, der kvalificerer undervisningen og udvikler fagets formål, indhold og metoder til gavn for elever, lærerstuderende og dansklærere. Satsningen adresserer både fagets og undervisningens kerneområder og bidrager til faglig udvikling og nytænkning hos de fagprofessionelle.
Satsningen er forankret i forskningsmiljøet Læring, dannelse og trivsel i skolen under forskningsprogrammet Udvikling af fagdidaktik i skolen på Institut for Læreruddannelsen.
Hvad forsker vi i?
Danskfaget skal sikre, at alle børn og unge udvikler deres sprog som forudsætning for udtryksglæde og indlevelse, socialt samspil og demokratisk deltagelse, personlig dannelse og videreuddannelse.
Både aktuel forskning og internationale undersøgelser peger dog på, at danskfaget ikke altid lykkes med at inkludere alle elever. Især elevernes sociale og kulturelle baggrunde stiller dem ulige i undervisningen, og mange børn og unge forlader skolen uden tilstrækkelige sproglige færdigheder til at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse og uden alsidige kulturelle interesser.
Dansk er skolens største fag på alle klassetrin, og dansklæreren er ofte klasselærer og har et ansvar for klassens fællesskab og elevernes trivsel. Dansklæreren skal derfor skabe sammenhæng mellem fagets indhold, metoder og traditioner og pædagogiske mål, overvejelser og hensyn. Vi er optaget af, hvordan lærerens fagdidaktiske og pædagogiske valg hænger sammen, og hvilke konsekvenser det har for elevens sproglige, kulturelle og personlige udvikling.
Satsningen afspejler danskfagets indholdsmæssige spændvidde fra sprog og læsning til litteratur og medier og fagets organisering i henholdsvis en specialisering mod skolens yngste og ældste klassetrin. En gennemgående opmærksomhed drejer sig om at udvikle danskdidaktiske praksisser, som har et særligt potentiale i forhold til at inkludere alle elever uanset social, sproglig og kulturel baggrund, og hvor læringens sociale, kognitive og affektive dimensioner samtænkes. Vi arbejder især med:
- Dialogisk og undersøgende litteraturundervisning
- Æstetiske læreprocesser og digitale medier
- Flersproglige og flerkulturelle tilgange i danskundervisningen
- Inkluderende læse- og skriveundervisning
Hvordan forsker vi?
I den danskdidaktiske satsning anvender vi både undersøgende og intervenerende forskningsmetoder. Vores projekter udvikles, planlægges og gennemføres i tæt samarbejde med praksisfeltet.
Udvalgte projekter
- Green Transition in Lower-Secondary Education: A Mixed-Methods Study of Quality Teaching in Danish Schools. Projektet undersøger, hvordan folkeskolelærere integrerer bæredygtighed i deres fag, og hvordan eleverne oplever undervisningen i grøn omstilling. Projektet gennemføres i samarbejde med flere 2030SKOLER, der har forpligtet sig til at arbejde strategisk og ambitiøst på at lade FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling gennemsyre hele skolen.
- Bæredygtighed, bærekraft, hållbarhet: Nordiske temadage i læreruddannelsen. Projektet skal omsætte ny viden om, hvordan undervisning for bæredygtig udvikling kan integreres i litteraturundervisningen gennem udvikling af forskningsbaserede, tværnordiske undervisningsaktiviteter, der tematiserer bæredygtighed og klimakrisen.
- Inkluderende systematisk klassekammerathjælp – INKLU SYKL: Projektets skal øge elevernes trivsel og læring gennem systematisk klassekammerathjælp (SYKL) i dansk og matematik i 4. kl. SYKL skaber mulighed for, at eleverne lærer af hinanden og giver hinanden feedback. Den sociofaglige inklusionsindsats understøttes af ressourcepersonerne på skolerne.
Læs mere om vores forskningsprojekter nedenfor.
Kontakt
Tom Steffensen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig
[email protected]
Tlf.: 41 89 71 33
Lene Cicilie Storgaard, docent
Satsningsansvarlig
[email protected]
Tlf.: 41 89 81 55
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningssatsningen nedenfor.
Fingerprint
Profiles
-
Skønlitteratur mod ensomhed: Litteratur, kunst og filosofi styrker skolens forpligtende fællesskaber
Hansen, K. R. (Principle researcher), Jørgensen, S. K. (Co-researcher), Steffensen, T. (Co-researcher), Geertz-Jensen, I. (Co-researcher) & Pedersen, M. E. (Co-researcher)
01/01/25 → 30/06/26
Project: Research
-
SiSu: Skriveridentitet og skriveudvikling
Molbæk, M.-L. (Co-researcher), Elf, N. (Principle researcher), Christensen, V. (CoPI), Troelsen, S. (Co-researcher) & Vittrup, B. H. L. (Co-researcher)
01/11/24 → 30/11/27
Project: Research
-
Følgeforskning på Nordiske temadage
Rasmussen, M. D. (Co-researcher), Myren-Svelstad, P. E. (Principle researcher) & Steffensen, T. (Principle researcher)
01/09/24 → 01/03/25
Project: Research
-
Comics in Dänemark, Finnland, Island, Norwegen und Schweden
Kauranen, R. & Cortsen, R. P., 13 Feb 2025, (Accepted/In press) Handbuch Comicforschung. De GruyterResearch output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Entry for encyclopedia/dictionary
-
Det lærerfaglige bachelorprojekt
Steffensen, T., 2025, (Accepted/In press) Integreret praktik i læreruddannelsen på 3. og 4. år. Böwadt, P. R. & Jepsen, R. E. (eds.). Samfundslitteratur, 15 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Communication
-
Forsknings- og udviklingssporet
Steffensen, T., 2025, (Accepted/In press) Integreret praktik i læreruddannelsen på 3. og 4. år. Böwadt, P. R. & Jepsen, R. E. (eds.). Samfundslitteratur, 17 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Communication
Activities
-
Den nationale faggruppe for dansk 4. - 10. klassetrin, LLN (External organisation)
Hansen, K. R. (Chairman)
2022 → 2023Activity: Membership types › Member of committee/council
-
Den nationale faggruppe i dansk (External organisation)
Hansen, K. R. (Member)
2020 → 2022Activity: Membership types › Member of committee/council
-
Det nationale netværk for dansk 4. - 10. klassetrin, LLN (External organisation)
Hansen, K. R. (Chairman)
2024 → …Activity: Membership types › Member of national network
Press/Media
-
Dansk i mange retninger 2025 - et fagdidaktisk møde
Rathje, N. R., Baun, L., Bock, A. & Hansen, K. R.
02/12/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Morgensang og intervention mod ensomhed: Nye trivselsindsatser får fondsstøtte
11/11/24 → 15/11/24
2 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Kan børn lære at skrive gennem en app? Ja, det gør skriveprocessen legende og social
22/08/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media