Projects per year
About
About
Forskningsprogrammet bidrager med viden, analyser og metodiske tilgange til at udvikle den pædagogiske profession, pædagogisk ledelse og den pædagogiske professionsuddannelse. Programmet retter sig således mod tre forskningsområder:
- Pædagogers organisering og kvalificering af pædagogiske miljøer for børn, unge og voksne
- Ledelse og organisering af det pædagogiske arbejde
- Uddannelse af studerende på professionsuddannelser (eks. pædagoger)
Hvad forsker vi i?
Programmet udvikler viden om det pædagogiske arbejde, de pædagogiske institutioner og pædagoguddannelsen samt andre professionsuddannelser. Vi har særligt fokus på, hvordan muligheder og kvalitet kan udvikles, og udfordringer og barrierer løses til gavn for børn, unge og voksnes institutionelle hverdagsliv og deltagelse heri. Programmet bidrager til at imødegå de samfundsmæssige udfordringer, der knytter sig til kvalitet i uddannelse, i pædagogisk praksis og i pædagogiske institutioner. Hermed adresserer vi aktuelle udfordringer ift. studerendes manglende deltagelse og studieintensitet i uddannelse og rekrutterings- og fastholdelsesudfordringer i pædagogisk praksis. Det gør vi ved at forske i pædagogers faglighed og profession, de organisatoriske og ledelsesmæssige rammer samt de pædagogstuderendes læreprocesser og uddannelsesvilkår.
Forskning i pædagogisk profession og praksis
Vores forskning har fokus på den pædagogiske profession, hvor der handles i uforudsigelige og forskelligartede situationer, og hvor faglighed indebærer sensitivitet og refleksiv kompetence i konkrete situationer og komplekse sammenhænge. Det sker ved at udforske og skabe ny viden om, hvordan praksis og profession bedst muligt understøtter børn, unge og voksnes trivsel, læring, udvikling og deltagelse i det institutionelle hverdagsliv.
Forskning i pædagogisk ledelse og organisation
Vi sætter fokus på pædagogisk ledelse og organisering som rammesættende for det pædagogiske arbejde og den pædagogiske praksis. Det sker ved at udforske og skabe ny viden om vilkår for og kvalitet i pædagogisk ledelse. I forlængelse af dette forsker vi i pædagogisk ledelses betydning for kvalitet i pædagogisk praksis og profession inden for forskellige institutionelle og organisatoriske rammer.
Forskning i pædagogers uddannelse
Vores forskning styrker videngrundlaget for uddannelsens undervisningspraksis ved at udforske og skabe ny viden om, hvordan undervisning bedst muligt understøtter de studerendes læring og tilbyder de studerende betingelser, der muliggør, at de kan imødekomme uddannelsens mål og krav. Herved bidrager vi til at udvikle (forskningsbaseret) professionsdidaktik og modeller for praksisnær undervisning med fokus på at understøtte udvikling af de studerendes handlekompetencer.
Hvordan forsker vi?
Forskningsprogrammets forskningsprojekter og -aktiviteter er kendetegnede ved at være praksisnære, professionsrettede og anvendelsesorienterede. Vi arbejder med forskellige kvalitative forskningstraditioner og med forskellige deltagerinvolverende metoder.
Udvalgte projekter
EPIC-WE: Empowered Participation through Ideating Cultural Worlds and Environments (2023-2026): EPIC-WE er et EU Horizon-forsknings- og innovationsprojekt, der har til formål at udvikle nye tværsektorielle samskabelsesformer rettet mod at styrke unge i at deltage aktivt i europæisk kultur ved at udforske, skabe og udveksle kulturelle værdier og kulturarv gennem spiludvikling. Projektet fokuserer på at udforske og udvikle nye modeller for og tilgange til kulturelt samarbejde, styrket deltagelse, kulturelle processer og designværktøjer til spil gennem og for kultur, som kan bidrage til at etablere nye kulturelle rum, netværk og innovationsprocesser på tværs af Europa.
Fritidspædagogisk arbejde med børn og unges brug af sociale medier (2024-2025): Forskningsprojektet undersøger, hvordan børn og unges praksisser på sociale medier får betydning for deres hverdagsliv i fritids- og ungdomsklubber, og hvordan børn og unges praksisser på sociale medier påvirker fritidspædagogers arbejde med børn og unge. Projektet skaber viden om børn og unges brug af sociale medier i klubben, viden om potentialerne i pædagogers arbejde med børn og unges brug af sociale medier i klubben og anbefalinger til fremtidige fritidspædagogiske indsatser i relation til børn og unges trivsel og brug af sociale medier. Projektet er finansieret af BUPL’s forskningspulje.
Tilsynspraksisser på dagtilbudsområdet (2023-2024): Forskningsprojektet undersøger kommunale tilsynspraksisser og måden, de får betydning på for dagtilbudslederes arbejde med kvalitet samt muligheder for at bedrive faglig ledelse. Konkret fokuserer projektet på dagtilbudsledernes syn på disse praksisser og måden, de indgår eller ikke indgår på i deres praksis. Projektet skaber ny viden om, hvordan ledere anvender indsigter og krav fra tilsyn i kvalitetsarbejdet.
Pædagogstuderendes uddannelse – erfaringer og tilblivelser (2022-2026): Forskningsprojektet undersøger pædagoguddannelsen fra de studerendes perspektiver og følger de studerendes læreprocesser tæt gennem uddannelsens 3 ½ år. Formålet er at skabe viden om studerendes læreprocesser og igangsætte udvikling af en videnbaseret og forskningsbaseret pædagoguddannelse på Københavns Professionshøjskole.
Kontakt
Unni Lind, docent
Programansvarlig
[email protected]
Tlf: 41 89 79 42
Helene Falkenberg, docent
Programansvarlig
[email protected]
Tlf: 41 89 77 57
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsprogrammet nedenfor.
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
-
Choice based pedagogies/Valgfrihedens pædagogik
Sauzet, S. (Principle researcher) & Elvstrand, H. (Principle researcher)
01/04/25 → 01/05/26
Project: Research
-
Studerendes læsestrategier og læsefærdigheder
Lind, U. (Principle researcher), Larsen, N. J. S. (Co-researcher), Matthiesen, J. (Co-researcher), Balasubramaniam, R. (Co-researcher), Dohn, L. K. (Co-researcher) & Klestrup, R. S. (Co-researcher)
01/10/24 → 31/01/26
Project: Research
-
Fritidspædagogisk arbejde med børn og unges brug af sociale medier
Sauzet, S. (Principle researcher) & Gravesen, D. T. (Principle researcher)
01/04/24 → 31/12/25
Project: Research
-
Between preservation and transformation: looking back at the third cultural game jam in Aarhus
Holflod, K. & Hansen, E. A., Mar 2025Research output: Other contribution › Contribution to digital media
-
Cultural Game Jams with Youth: A Multiple-Site Case Study
Eriksson, E., Costa, C., Goncalves, M., Nunes, I., Groen, M., Niederer, S., Holflod, K. & Nørgård, R. T., 2025, (Accepted/In press) Extended Abstracts of the CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI EA ’25), April 26-May 1, 2025, Yokohama, Japan. New York, NY, USA: Association for Computing MachineryResearch output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Conference contribution to proceeding › peer-review
Open Access -
Cultural playfulness and empowered participation - through creativity, curiosity, and communality
Holflod, K. & Nørgård, R. T., 2025, (Submitted) In: Journal of Philosophy of Education.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Bæredygtige idealer og relationer i pædagogisk praksis
Fabricius-Bjerre, S. E. (Introductory speaker) & Nørgaard, C. (Introductory speaker)
1 Nov 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
børn og unges medbestemmelse og deltagelse gennem leg
Holflod, K. (Introductory speaker) & Boysen, M. S. W. (Introductory speaker)
6 Mar 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
File -
Cultural Hubs in EPIC-WE as transversal enactments of living labs
Holflod, K. (Introductory speaker)
2 Dec 2024Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
File
Press/Media
-
Udsatte børn bliver overset og får skæld ud i lokal børnehave
30/03/25
5 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
-