Projects per year
About
About
Sprogfagene udvikler børn og unges flersprogede og interkulturelle kompetencer og viser, hvordan sproget kan bruges til at udvide deres horisont og give dem en bedre forståelse af verden og deres rolle i den. Den fagdidaktiske satsning for sprogfagene engelsk, fransk og tysk skal forberede eleverne på deres videre uddannelse og job og til at blive aktive medborgere og kommende verdensborgere i et demokratisk samfund.
Satsningen er forankret i forskningsmiljøet Læring, dannelse og trivsel i skolen under programmet Udvikling af fagdidaktik i skolen på Institut for Læreruddannelsen.
Hvad forsker vi i?
Vi ser en voksende efterspørgsel på borgere, der kan tale flere sprog og kender til flere kulturer. Samtidig viser nationale og internationale undersøgelser, at mange unge ikke tilegner sig de nødvendige fremmedsproglige færdigheder i skolen. Det til trods for, at eleverne generelt er meget motiverede for at lære engelsk, så de kan få uddannelse og job.
Der er en meget stor spredning i de sproglige kompetencer hos de små elever. Nogle elevers manglende kendskab til talesprog og skriftsprog gør det svært for dem at lære et nyt sprog som engelsk i 1. klasse. Det er derfor en opgave for skolen, at en stor gruppe elever ikke udelukkes fra at deltage i det danske og internationale samfund, hvor engelsk spiller en større og større rolle.
Fransk og tysk er i modsætning til engelsk udfordret af, at børn og unge tænker, at ‘engelsk er nok’. Mange elever har svært ved at se, hvorfor de skal lære flere sprog end engelsk i skolen. Det er derfor vigtigt, at sprogfagene formår at vise eleverne, at det at begå sig på flere sprog end engelsk åbner op for flere perspektiver på de globale udfordringer.
Vi forsker i at styrke den enkelte elevs motivation, trivsel og læring i inkluderende sprog- og kulturlæringsfællesskaber. Sprogfagenes fælles opgave er at udvikle elevernes flersprogede og interkulturelle kompetencer og give dem vished om, hvordan sprog kan bruges til at udvide deres horisont og få en bedre forståelse af verden og dem selv. Det kan være inden for:
- Taskpædagogik og problemorienteret kommunikation
- Interkulturel kommunikation iv kompetence
- Demokratisk dannelse og verdensborgerskab
- Tidlig sprogstart, bevægelse og legende læring
- Flersprogethed
- Bæredygtighed
Hvordan forsker vi?
Vi udvikler praksisnær og anvendelsesorienteret forskning med udvikling af børn og unges flersprogede og interkulturelle kompetencer i en mangesproget og flerkulturel verden for øje. Vores forskning fokuserer på de pædagogiske og didaktiske valg, en sproglærer konstant må træffe. Et særligt kendetegn for vores forskning er, at vi arbejder med tværsproglige projekter, hvor alle tre sprogfag indgår.
Udvalgte projekter
- Motivation for fremmedsprog og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling. Projektet udvikler eksemplariske undervisningsforløb, der styrker udskolingselevernes interesse for og deltagelsesmuligheder i kommunikation om FN’s Verdensmål ved at arbejde chunks- og taskorienteret.
- Tidlig sprogstart – fransk i 3. og 4. klasse. Projektet udvikler systematiske pædagogiske og didaktiske aktiviteter i fransk på 3. og 4. klassetrin med afsæt i principper for legende læring i en kobling mellem sprog, bevægelse og sanse-motorik.
- Taskpædagogisk stilladsering af meningsfuld kommunikation med særligt fokus på ordforrådstilegnelse. Projektet undersøger, hvordan taskpædagogik på mellemtrinnet kan skabe meningsfulde kommunikative rammer i fagene engelsk, fransk og tysk, så elevernes får en effektiv tilegnelse af ordforråd.
Læs mere om vores forskningsprojekter nedenfor.
Kontakt
Annette Søndergaard Gregersen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig
[email protected]
Tlf.: 41 89 76 32
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsprogrammet nedenfor.
Fingerprint
Profiles
-
Klima, ligestilling og SRSR i Kenya - Et samarbejde mellem Sex & Samfund, FN-Byen YOUNG og KP.
Svarstad, L. (Co-researcher)
01/08/24 → 01/08/25
Project: Development project/ Innovation
-
Sprogmodeller og skriftlighed i udskolingens sprogfag engelsk, fransk og tysk
Lauta, K. O. (Co-researcher), Revier, R. L. (Principle researcher) & Löbl, S. K. (Co-researcher)
01/04/24 → 30/06/25
Project: Development project/ Innovation
-
Kritisk Brug af AI
Schmidt, M. B. (Co-researcher) & Gregersen, A. S. (Principle researcher)
01/02/24 → 01/09/25
Project: Development project/ Innovation
Research output
-
A cycle model of intercultural learning: educating the global citizen
Svarstad, L. & Risager, K., 2024, In: Language, Culture and Curriculum. 37, 2, p. 155-170 16 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
CLIL og bæredygtighed i sprogfagene: En Cyklus-Task-Chunks tilgang
K. Svarstad, L. & von Holst-Pedersen, J., 30 Jan 2024, In: Nordic Journal of Language Teaching and Learning. 11, 3, p. 278-301 13 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open AccessFile -
Debat: 13 sprogfolk advarer mod forslag om at droppe tysk og fransk
Gregersen, A. S., Hansen, C. F., Østergaard Nielsen, C., von Holst-Pedersen, J., Oldenburg Lauta, K., Kjærbæk, L., Rahn, L., Andersen, L. K., Jensen, N. H., Jensen, S. H., Gaardsmand, S., Löbl, S. K. & Fernandez, S., 2024, In: Skolemonitor.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Prizes
-
Officier dans l'ordre des palmes académiques
Gregersen, A. S. (Recipient), 24 Jun 2024
Prize: Appointment
-
1. opponent på ph.d. afhandling
Gregersen, A. S. (Expert)
29 May 2024Activity: Other activity types › Other
-
Apprentissage précoce des langues, le francais en classe 3 et 4 au Danemark
Gregersen, A. S. (Introductory speaker)
14 Sept 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Afskedsforelæsning og efterfølgende reception for Anne Holmen
Gregersen, A. S. (Paricipant)
12 Jan 2024Activity: Participating in or organising an event types › Conference
Press/Media
-
Her er grundene til, at vi ikke vælger fransk og tysk i gymnasiet
20/08/24
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-
Nye tal: Færre elever vil fortsætte tysk og fransk i gymnasiet
30/04/24
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-
Tysk og fransk udskydes til 6. klasse: "Det gør ondt i maven"
19/03/24
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media