Anna-Vera Sigsgaard

Anna-Vera Meidell Sigsgaard

PhD, associate professor

    20102025

    Research activity per year

    Personal profile

    Presentation

    Jeg arbejder med dansk som andetsprog og undervisning af flersprogede elever, primært i læreruddannelsen men også i eftervidereuddannelse og forskning og udvikling. Min forskning fokuserer på den sproglige dimension i fagundervisningen, (andet)sprogsdidaktik, elevers sproglige udvikling, literacy og akademisk skrivning i lærerprofessionen. Som faglig konsulent i projektet “Tidligere sprogstart – Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed” har jeg været ansvarlig for inddragelsen af dansk som andetsprogperspektivet i projektet. Kernen i min faglige interesse er at understøtte og udvikle elevers og studerendes adgang til legitime vidensformer i hhv skolen og læreruddannelsen. Hertil arbejder jeg især med systemisk funktionel lingvistik (SFL) og Legitimation Code Theory (LCT) både som analyseredskaber til at forstå udfordringer i pædagogisk praksis, men også som didaktiske redskaber til planlægning af stilladserende, sprogbaseret undervisning på højt fagligt niveau. Jeg er tovholder og medstifter af det nye LCT-Nordic Netværk samt som bestyrelsesmedlem i NSFL og suppleant i Foreningen for SFL i professionerne.

     

    Work areas

    In-service and pre-service teacher training in the areas of second language education, Danish as a second language, bilingual students and language-based teaching and learning.


    Education/Academic qualification

    Ph.d., Who Knows What? The teaching of knowledge and knowers in a fifth grade Danish as a second language classroom, Danmarks Pædagogiske Universitet

    1 Feb 200810 Jun 2013

    Award Date: 10 Jun 2013

    PhD, University of Southern Denmark

    Award Date: 10 Jun 2013

    Cand. mag., University of Copenhagen

    Aug 2004Jul 2007

    Award Date: 1 Jul 2007

    Masters degree, University of Copenhagen

    Award Date: 1 Jul 2007

    FVU-læselærer/ ordblindelærer (for voksne) , CVU Kkn & Nordsjælland

    Award Date: 1 Jan 2006

    Bachelor of Arts, German language and literature, Boston University

    Sept 1995May 2000

    Award Date: 1 May 2000

    Bachelor of science; Education, Boston University, School of Education

    Sept 1995May 2000

    Award Date: 1 May 2000

    Bachelor of Arts, Boston University, College of Arts and Sciences

    Award Date: 1 May 2000

    Bachelor of Science, Boston University, School of Education

    Award Date: 1 May 2000

    Positions

    part-time lecturer, University of Copenhagen

    Jan 2015Jan 2016

    researcher, assistant professor, University College Capital

    May 2013Jan 2015

    part-time lecturer, Danmarks Pædagogiske Universitet

    1 Feb 2013 → …

    part-time lecturer, University College Capital

    Jan 2013Jun 2013

    visiting scholar, University of Sydney

    Jul 2009Jun 2010

    PhD Fellow, Danmarks Pædagogiske Universitet

    Feb 2008Jan 2013

    teacher, consultant, Hovestadens Ordblindeskole

    20042010

    ESL teacher, Medway Public Schools

    19992001

    PhD Fellow, Danmarks Pædagogiske Universitet

    konsultent i specialpædagogisk studiestøtte, Hovedstadens Ordblindeskole

    Visiting Scholar, University of Sydney

    Keywords

    • language development
    • second language development
    • second language pedagogy
    • SFL
    • Danish as a second language
    • Legitimation Code Theory
    • systemic funtional linguistics
    • Sydney School genre pedagogy
    • discourse analysis
    • social work
    • reading
    • public school
    • school
    • didactics
    • language development
    • dansk som andetsprog
    • SFL-baseret pædagogik
    • Tosprogethed og andetsprogstilegnelse. Dansk som andetsprog i fagene. Biliteracy i børnehaven. Ressourceorienteret forældresamarbejde
    • Tosprogede elever, læsning, sprogbeskrivelse og grammatikundervisning i grundskolen, interkulturel dannelse
    • Legitimation Code Theory (LCT)
    • action learning
    • educational science
    • learning, educational science and teaching

    Fingerprint

    Dive into the research topics where Anna-Vera Meidell Sigsgaard is active. These topic labels come from the works of this person. Together they form a unique fingerprint.
    • 1 Similar Profiles

    Collaborations and top research areas from the last five years

    Recent external collaboration on country/territory level. Dive into details by clicking on the dots or