Projects per year
Personal profile
Competences
Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fagFag: Introduktion til matematik
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007
Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fag
Fag: Statistik og sandsynlighed
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007
Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fag
Fag: Lineær algebra
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007
Uddannelsesbetegnelse: Enkelt fag
Fag: Naturfagsdidaktik
Uddannelsesinstitution: Københavns Universitet
Land: Danmark
Afslutningsdato: 2007
Research and development areas
Mit primære forskningsfelt er matematikdidaktik, med særlig fokus på statistikdidaktik. Jeg er især optaget af børns læring i matematikklasserummet og den paradidaktisk infrastruktur. Den paradidaktiske infrastruktur omfatter det, der eksisterer uden for klasserummet, herunder formatet af læreplaner, lærebøger, lærevejledninger og lærerfaglig udvikling i eksempelvis professionelle læringsfællesskaber.
Min forskning har blandt andet omhandlet forskellige undervisningsparadigmer, herunder paradigm of questioning the world. I dette paradigme undersøger og bearbejder elever store og relevante spørgsmål i en dialektisk proces. Gennem denne tilgang oplever eleverne vigtigheden af at arbejde undersøgende og udvikle ny faglig viden.
Jeg har i min forskning haft fokus på komparative studier, hvor jeg undersøger, hvordan undervisning udspiller sig i henholdsvis Danmark og Japan. Her analyserer jeg, hvordan den paradidaktiske infrastruktur, som fx læringsressourcer og læreres muligheder for efteruddannelse, kan fungere som en forklaringsramme.
Et andet centralt fokus i min forskning er læreres mulighed for matematikfaglig udvikling, især hvordan lærere i fællesskab udvikler viden om matematikundervisning gennem fælles studier af elevers matematiklæring.
Mine forskningsprojekter har grundskolen og læreruddannelsen som primær genstandsfelt.
Jeg er tovholder og ansvarlig for den matematikdidaktiske forsknings- og udviklingssatsning på Professionshøjskolen København.
Education/Academic qualification
Matematik, Danmarks Pædagogiske Universitet
Award Date: 1 Jan 2011
Suppleringsuddannelse, Danmarks Pædagogiske Universitet
Award Date: 1 Jan 2005
Dansk og matematik, Ribe Lærerseminarium
Aug 1994 → Jun 1998
Award Date: 16 Jun 1998
Positions
Ekstern lektor, Danmarks Pædagogiske Universitet
1 Aug 2015 → 30 Jun 2016
Adjunkt, University College Capital
1 Aug 2008 → 30 Jun 2012
Lærer, Mariendal Friskole
1 Feb 2001 → 30 Jul 2004
Lærer, Fourfeldtskolen, Esbjerg
1 Aug 1999 → 30 Jul 2001
Sproglærer, Menntaskolinn vid Sund
1999
Lærer, Kanyakumari Public School
1998
Lærer, Esbjerg Ungdomsskole
1996 → 2001
Fingerprint
- 1 Similar Profiles
Collaborations and top research areas from the last five years
-
Levedygtige lektionsstudier på læreruddannelsen
Østergaard, C. H. (Principle researcher) & Honoré, I. R. (Principle researcher)
01/09/23 → 01/12/28
Project: Development project/ Innovation
-
Lærerstuderendes forståelse af digitale dannelse og teknologiforståelse
Slot, M. F. (Principle researcher), Østergaard, C. H. (Co-researcher), Minuz, E. (Co-researcher), Dissing Møller, L. (Co-researcher), Havsager, P. S. (Co-researcher) & Winkler, S. O. (Co-researcher)
01/08/23 → 01/01/27
Project: Research
-
Hvordan kan du vide det?
Højbjerg, K. (Principle researcher), Østergaard, C. H. (Co-researcher), Johansen, S. G. (Co-researcher), Bundgaard, M. A. (Co-researcher), Olsen, I. M. L. (Co-researcher), Færch, J. V. (Co-researcher) & Holm, A. (Co-researcher)
01/09/25 → 30/06/28
Project: Research
-
Ny SeSam i Matematik
Østergaard, C. H. (Principle researcher), Færch, J. V. (Principle researcher), Malm, S. G. (Co-researcher), Havsager, P. S. (Principle researcher), Schewitsch, P. S. (Principle researcher), Cosan, D. D. (Co-researcher) & Olsen, I. M. L. (Co-researcher)
01/01/23 → 31/12/24
Project: Research
-
Didactical design – Study and Research Paths for Statistical Literacy (PhD project)
Østergaard, C. H. (Principle researcher)
01/01/19 → 26/05/23
Project: Research
Research output
-
Contradicting activity systems–learning from large-scale interventions that fail to change mathematics teaching practice as intended
Larsen, D. M., Østergaard, C. H. & Rasmussen, K., Feb 2024, In: Journal of Mathematics Teacher Education. 27, 1, p. 5-28 24 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Digital dannelse og anvendelse af teknologier på læreruddannelsen: En spørgeskemaundersøgelse om lærerstuderendes syn på digital dannelse, digitalisering i skolen og brug af kunstig intelligens
Slot, M. F., Minuz, E., Askitis, D., Havsager, P. S., Dissing Møller, L., Winkler, S. O. & Østergaard, C. H., 6 Feb 2024, Kbh.: Københavns Professionshøjskole. 16 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Communication
File113 Downloads (Pure) -
Questioning the world: a dialectic of study and research
Østergaard, C. H. & Larsen, D. M., Jul 2023, Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). Drijvers, P., Csapodi, C., Palmér, H., Gosztonyi, K. & Kónya, E. (eds.). Budapest: Alfréd Rényi Institute of Mathematics, p. 982-989 7 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Conference contribution to proceeding › peer-review
Open Access -
Two inquiry approaches to STEM: the role of mathematics
Larsen, D. M. & Østergaard, C. H., Jul 2023, Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). Drijvers, P., Csapodi, C., Palmér, H., Gosztonyi, K. & Kónya, E. (eds.). Budapest: Alfréd Rényi Institute of Mathematics, p. 4469-4476 7 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Conference contribution to proceeding › peer-review
Open Access -
An inquiry perspective on statistics in lower secondary school in Denmark and Japan–An elaboration and modelling of the anthropological theory of the didactic through two statistics classrooms
Østergaard, C. H., Oct 2022, In: European Journal of Science and Mathematics Education. 10, 4, p. 529-546 18 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access
-
13th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
Østergaard, C. H. (Speaker) & Larsen, D. M. (Speaker)
10 Jul 2023 → 14 Jul 2023Activity: Participating in or organising an event types › Conference
-
Congress of European Research in Mathematics Education (CERME 8)
Larsen, D. M. (Speaker), Østergaard, C. H. (Speaker) & Skott, J. (Paricipant)
6 Feb 2013 → 10 Feb 2013Activity: Participating in or organising an event types › Conference
-
Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
Larsen, D. M. (Speaker) & Østergaard, C. H. (Speaker)
6 Feb 2019 → 10 Feb 2019Activity: Participating in or organising an event types › Conference
-
International Association for Statistical Education, Satellite Conferences
Østergaard, C. H. (Speaker)
13 Aug 2019 → 16 Aug 2019Activity: Participating in or organising an event types › Conference
-
International Conference on Teaching Statistics
Østergaard, C. H. (Speaker) & Larsen, D. M. (Speaker)
11 Sept 2022 → 16 Sept 2022Activity: Participating in or organising an event types › Conference