Projects per year
Personal profile
Presentation
Docent og Ph.d. for forskningsprogrammet "Børns hverdagsliv i dagtilbud, indskoling og SFO".
Min forskning er rettet mod udvikling og formidling af viden om små børns hverdagsliv i daginstitutioner med særligt fokus på udsathedsroblematikker for børn. jeg har arbejdet med børns betydning for børn, børns deltagelse i børnefællesskaber og deres livsførelse i daginstitutionen. Som en central del af børns hverdagsliv i daginstitutionen, har jeg forsket i betydningen af forældresamarbejde samt pædagogers arbejde med opsporing af bekymringsvækkende børneliv, herunder tværprofessionelt samarbejde.
Jeg er særligt optaget af at arbejde med praksisforskning (participatoriske metoder) og udvikle viden i samarbejde med henholdsvis børn, pædagoger og forældre som medforskere og dermed som vidensgenererende.
De senere år har jeg forsker i pædagogers arbejde i udsatte bolig områder hvor det almenpædagogiske arbejde fletter sig sammen med socialpædagogiske opgaver.
Uddannelse og kurser:
2022-2023, Projektleder kursus, Mannaz
2017, Ph.d. i Hverdagslivets Socialpsykologi, "Små børns fællesskabelse i en flertydig vuggestuepraksis", Roskilde Universitet
2003, Cand. mag. i pædagogik, specialisering i Almen Pædagogik
Andre aktiviteter der medvirker til at kvalificere mit forsknings- og undervisningsarbejde er følgende:
Redaktionsansvar:
2017-2022: Redaktør "BARN, tidsskrift, Forskning om barn og barndom i Norden"
Ekspertgruppemedlem:
2023, Projekt: "Dagtilbud og børn i udsatte positioner", EVA, Danmarks Evalueringsinstitut
Forskningsgruppesmedlem:
2024 - medlem af PPR Forsk - Nationalt Center for PPR forskning, DPU, Århus Universitet
2018 - Medlem af Kritisk psykologisk forskningsnetværk (KRISPY) leder af netværk lektor Anja Hvidtfelt Stanek, SDU
2014 - Medlem af forskningsnetværk ’Praksisforskning i udvikling’ (PIU) leder af netværk professor Charlotte Højholt, RUC
2014 - Medlem af Nordisk Netværk for Barnlivs forskning
Work areas
Primære arbejdsområder:
Forskning i små børns hverdagsliv, udsathed i børns og familiers liv, pædagogers faglighed, forældresamarbejde og tværfagligt samarbejde.
Undervisning i socialpsykologi og pædagogik med særligt fokus på små børn hverdagsliv og fællesskaber, herunder udsathedsproblematikker for børn og familier og pædagogers arbejde med tidlig indsats i vuggestuen.
Øvrige arbejdsområder:
Oplæg på nationale konferencer om udsathed i daginstitutionen og pædagogers socialpædagogiske arbejde i almenpædagogiske daginstitutioner.
Undervisning på Pædagogisk Diplomuddannelse med fokus på social inklusion, udsathed, tidlig indsats og forældresamarbejde.
Education/Academic qualification
Phd, Små børns fællesskabelse i en flertydig vuggestuepraksis, Roskilde University
1 Mar 2014 → 14 Mar 2017
Award Date: 20 Jun 2017
1 Sept 1996 → 1 Mar 2004
Positions
Ph.d. stipendiat, Roskilde University
1 Jan 2014 → 13 Mar 2017
Lektor, Københavns pædagog seminarium
1 Mar 2010 → 1 Jan 2014
adjunkt, Københavns pædagog seminarium
1 Mar 2007 → 1 Mar 2010
Projektkonsulent, NVIE Nationalt Videncenter for Inklusion og Eksklusion
1 Mar 2007 → 1 Apr 2011
underviser, Gladsaxe Pædagog Seminarium
1 Apr 2004 → 1 Mar 2007
Keywords
- learning, educational science and teaching
- children and youth
Fingerprint
- 1 Similar Profiles
Collaborations and top research areas from the last five years
-
Ulighedens sorte boks - Børns deltagelsesmuligheder i deres institutionelle hverdagsliv
Munck, C. (CoPI) & Testmann, L. (Co-researcher)
01/04/25 → 31/03/29
Project: Research
-
Proprax: Specialisering i praksis
Tofteng, D. M. B. (Principle researcher), Munck, C. (Co-researcher), Larsen, V. (Co-researcher), Gregersen, T. (Co-researcher), Vestergaard, S. L. (Co-researcher), Hjejle, J. A. B. (Co-researcher), Boëtius, S. (Co-researcher), Wagner, M. M. (Co-researcher), Siersted, A. M. (Co-researcher), Vanghøj, H. D. B. (Co-researcher), Kampp, G. (Co-researcher), Halkier, L. (Co-researcher), Kaspersen, L. S. (Co-researcher) & Damsgaard, B. H. (Co-researcher)
01/09/23 → 31/01/25
Project: Research
-
Pædagogen som frontløber, Pædagogisk faglighed i barnets første 1000 dage med særligt fokus på tværprofessionelt samarbejde
Lind, U. (Principle researcher), Munck, C. (Co-researcher), Houmøller, K. (Co-researcher) & Kirkeby, J. V. (Co-researcher)
01/02/21 → 01/02/22
Project: Research
-
Mindre børnegrupper - højere kvalitet
Marschall, A. (Co-researcher) & Munck, C. (Principle researcher)
01/05/19 → 30/04/23
Project: Research
-
Communitypædagogik: Gentænkning af pædagogisk arbejde med social mobilitet og forebyggelse i daginstitutioner
Thingstrup, S. (Principle researcher), Lind, U. (Co-researcher), Prins, K. M. (Co-researcher), Munck, C. (Co-researcher), Marschall, A. (Co-researcher), Smidt, M. B. (Co-researcher) & Østergaard, L. M. (Co-researcher)
01/03/18 → 31/12/20
Project: Research
-
Forskere: Pædagogik handler om mennesker, ikke manualer. Derfor kan omsorgsarbejde ikke sættes på formel
Marschall, A. & Munck, C., 10 Mar 2025, In: Altinget.Research output: Contribution to journal › Comment/debate
-
Fortællinger fra Praksis: materialesamling fra projektet specialisering i praksis
Vestergaard, S. L., Halkier, L., Kaspersen, L. S., Boëtius, S., Wagner, M. M., Damsgaard, B. H., Gregersen, T., Hjejle, J. A. B., Siersted, A. M., Kampp, G., Buch Vanghøj, H. D., Tofteng, D. M. B. (Other), Larsen, V. (Other) & Munck, C. (Other), 2025, 54 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Communication
File16 Downloads (Pure) -
Langsom pædagogik: Om tidsbetydning for børns hverdag i daginstitutionen
Marschall, A. & Munck, C., 1 May 2025, Dafolo. 120 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Book › Communication
-
Langsom Pædagogik: Nye veje til kvalitet i dagtilbud
Marschall, A. & Munck, C., 2025, (In preparation) Dafolo. 140 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Book › Communication
-
Når forskningsetiske mellemregninger marginaliseres: Konfliktuelt forskningssamarbejde i spændingsfeltet mellem politik, pædagogik og praksis
Marschall, A. & Munck, C., 20 May 2025, (In preparation) In: Forskning og Forandring.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Børnefællesskabets betydning for børns trivsel i daginstitutionen
Munck, C. (Introductory speaker)
10 Oct 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
File -
Børns hverdagsliv i vuggestuen i spændingsfeltet mellem omsorg og kontrol
Munck, C. (Introductory speaker)
27 Sept 2022Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Børns perspektiver - hvordan arbejder vi pædagogisk med det 'decentredede børneperspektiv'?
Munck, C. (Introductory speaker)
26 Nov 2020Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Barn, hverdagsliv og profesjonelle praksisser
Munck, C. (Paricipant)
22 Oct 2015 → 23 Oct 2015Activity: Participating in or organising an event types › Workshop
-
Barn (Journal)
Munck, C. C. C. F. (Member in group of editors)
15 Sept 2018Activity: Publication peer-review and editorial work types › Reviewer/editor of journal
Press/Media
-
Forskere om ny undersøgelse: Pædagoger skal have tiden med børnene tilbage Forskere om ny undersøgelse: Pædagoger skal have tiden med børnene tilbage
26/05/25
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-
Forskere om dårlig kvalitet i børnehaver: Pædagoger skal have tiden med børnene tilbage
23/05/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Docenter om ny uddannelse: Alt for ofte bliver quick-fix løsningen, når børn og unge har det svært
Munck, C., Lind, U., Tofteng, D. M. B., Larsen, V., Falkenberg, H. & Husted, M.
19/05/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Pædagogik handler om mennesker, ikke manualer. Derfor kan omsorgsarbejde ikke sættes på formel
10/03/25
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-
Forskere: Pædagogik handler om mennesker, ikke manualer. Derfor kan omsorgsarbejde ikke sættes på formel
09/03/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media