Projects per year
Personal profile
Research and development areas
Min aktuelle forskning omhandler udvikling af uddannelses- og undervisningspraksis gennem uddannelseseksperimenter herunder særlig fokus på eksperiment – og praksisbaserede læringsformer. Mit interessefelt er pædagogik, didaktik og ledelse, mere specifikt innovation og entreprenørskab, samt den mere organisatoriske sammenhæng uddannelse indgår i - herunder forandringer, kompetenceudvikling og lærerarbejde.
Presentation
Faglig projektledelse af forsknings – og udviklingsprojekter. Herunder bl.a redaktør for antologi ” Ny uddannelsespraksis” og forfatter til artikler i bl.a. Gjallerhorn september 2015, NJ VET og Dansk Pædagogisk Tidsskrift 2019 . Oplægsholder ved diverse konferencer og deltager med paper ved forskningskonferencer.
Ledelse og organisationsudvikling inden for det erhvervsrettede uddannelsesområde. Ledelsesarbejde på et strategisk niveau. Understøttelse af strategisk arbejde, f.eks. styregruppemedlem for EUD – reformen på TEC. Udvikling af strategiske løsninger med henblik på kvalitet i kerneydelsen. Udarbejdelse af udviklings, kvalitets – og pædagogiske strategier og understøttende processer og metode. Udvikling og gennemførelse af et strategisk kompetenceudviklingsprogram.
Projektledelse på diverse forsknings - og udviklingsprojekter. Projekt – og programledelse af store komplekse forandringsinitiativer. Kompleks projekt-og økonomistyring og projektadministration. Procesforståelse og procesforbedring herunder også driftsforståelse og driftsforbedring.
Bestyrelsesarbejde ved Fodterapeutskolens bestyrelse, repræsentant fra NCE. Fokus: Forståelse for erhvervsuddannelsessystemet generelt, kvalitet i lærerarbejdet og pædagogisk- og faglig udvikling
Uddannelsesudvikling indenfor det ungdomspædagogiske og professionsfaglige område med fokus på lærerarbejde, ledelsesudvikling, kompetenceudvikling, reformimplementering, evaluering og kvalitet, vejledning, pædagogik og didaktik. Udvikling af indhold og form på både hoved – og grundforløb på erhvervsuddannelserne.
Tæt samarbejde med uddannelseschefer og mellemledere om løsning på forskellige udfordringer knyttet til lærerarbejdet og forandringsinitiativer knyttet til kerneydelsen.
Undervisning og vejledning på pædagogisk diplomniveau for erhvervs – og gymnasielærere og ledere og på professionsniveau på læreruddannelsen i fagene pædagogik og læring ( lærerens grundfaglighed PL)
Deltagelse i internationale aktiviteter og konferencer med udvikling, artikler og oplæg samt deltagelse i netværk – f.eks. EU VETNET for VET-leadership, EAPRIL og ECER
Oplæg/foredragsholder på konferencer og seminarer.
Udvikling af flere forandrings- og innovationsaktiviteter, der er i drift, f.eks. kan nævnes Uddannelseslaboratoriet (Region H) Pioneruddannelses (UVM) innovationsuddannelsen (NCE) og ambassadøruddannelsen (F&U Metropol).
Competences
Linguistic competences:Language: English
Level: Experienced
Organisational unit competences:
Project management: Professional
Networking: Several years of experience
Fundraising: Several years of experience
Administration: Several years of experience
Management: Some experience
Education/Academic qualification
Ph.d. studerende , Roskilde University
2018 → 2022
Master I projekt, proces og forandringsledelse, Roskilde University
… → 2011
Cand pæd. Generel pædagogik, Aarhus University
… → 2010
Associate professor qualification, DEL / NCE
… → 2010
Uddannelsesvejleder, Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
… → 2002
Diploma degree in pedagogy, Danmark Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
… → 2001
Basic education in pedagogy, Frederiksbergseminarium
… → 1993
Positions
Lektor , Metropol EVU
2015 → …
Censor i det fælles censorkorps i pædagogik mv., Aarhus University
2014 → …
Projektchef Det Erhvervsrettede Uddannelseslaboratorium, Metropol EVU
2012 → 2015
Pædagogisk konsulent /Lektor , Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
2005 → 2011
Udviklingskonsulent , TEC - Teknisk Erhvrevsskole Center
2003 → 2005
Pædagogisk udviklingskonsulent, Landtransportskolen
2001 → 2003
Vejleder, reformkonsulent og underviser , Landtransportskolen
1997 → 2001
Projektleder og underviser , Havneskolen
1994 → 1997
Underviser, Landtransportskolen
1993 → 1994
Keywords
- learning, educational science and teaching
- skill development
- innovation and entrepreneurship
- learning
- systematic social observation
- contracting
- implementation
- organization development
- management, organizational development and innovation
- quality assurance
- project management
- didactics
- action learning
Collaborations and top research areas from the last five years
-
Udvikling teori-praksiskoblinger i faget Pædagogik og Almen didaktik
Voigt, J. K. K. (Co-researcher), Sjøgren-Nielsen, L. (Co-researcher) & Sørensen, D. (Co-researcher)
01/01/24 → 31/12/25
Project: Development project/ Innovation
-
Ny Herlev uddannelsesskole
Wistoft, K. (CoPI), Harder, J. A. (Co-researcher), Madsen, L. (Principle researcher), Eggert, A. (CoPI), Buch Jensen, K. (Co-researcher) & Sørensen, D. (Co-researcher)
01/01/24 → 31/12/29
Project: Development project/ Innovation
File -
Praksisfaglighed i Læreruddannelsen
Molbæk, M.-L. (Co-researcher), Hansen, B. K. (Principle researcher) & Sørensen, D. (Principle researcher)
01/01/23 → 01/07/25
Project: Development project/ Innovation
-
Koncept for efteruddannelsesforløb i Faglig Entreprenørskab på diplomniveau - Værdier, principper
Koch, H. H. (Principle researcher) & Sørensen, D. (Principle researcher)
Project: Development project/ Innovation
File -
Følgeforskning af didaktiske udviklingslaboratorier i læreruddannelsen
Kaas, L. A. (Co-researcher), Canger, T. (Principle researcher) & Sørensen, D. (Co-researcher)
01/08/20 → 30/06/22
Project: Research
-
Chapter 15: When Social Cognitivism and an Existential Learning Approach is the Answer
Voigt, J. K. K., Knudsmoen, H., Minna, M., Faldet, A.-C., Harju-Luukkainen, H. & Sørensen , D., 1 May 2025, (In preparation) A Nordic Perspective on Teacher Wellbeing in Educational Contexts. RoutledgeResearch output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer-review
-
Pædagogisk og faglig vision for en kommende uddannelsesskole i samarbejde mellem Herlev Kommune og Københavns Professionshøjskole
Wistoft, K., Sørensen , D. & Buch Jensen, K., 27 May 2024, (In preparation)Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Communication
-
Innovation og entreprenørskab
Sørensen , D. & Gottlieb, S., 2023, Erhvervsdidaktisk opslagsbog. Riis, M. & Brodersen, A. (eds.). Kbh. : Hans Reitzels Forlag, p. 161-166 6 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer-review
-
Inspirationsnotat til praksisfaglighed: august 2023
Sørensen , D. & Hansen, B. K., 31 Aug 2023, Kbh.: Københavns Professionshøjskole. 10 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Communication
File9 Downloads (Pure) -
Hvis praktikeksperimenter er svaret , hvad er så spørgsmålet: Hvilke praktikrelaterede aktiviteter kan skabe øget sammenhæng mellem praktikundervisning (teori) og praktik på en skole (praksis) med henblik på udvikling af de studerendes lærerprofessionalitet
Sørensen , D. & Cruys-Bagger, S. I., 25 Feb 2022, Kbh.: Københavns Professionshøjskole. 15 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Communication
Open AccessFile6 Downloads (Pure)
Press/Media
-
Ny forskning: Entreprenørskab motiverer fagligt udfordrede elever på erhvervsuddannelser
28/09/17
2 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media