Projects per year
Personal profile
Research and development areas
Min forskning placerer sig i krydsfeltet mellem ungdomsforskning og uddannelsesforskning. På tværs af forskningsprojekter koncentrerer min forskning sig bredt om unges læring, udvikling og livsvilkår og in- og eksklusionsprocesser blandt unge i forskellige uddannelsesmæssige og ungdomspædagogiske praksisser og organiseringer.
Pt. fokuserer min forskning på studerendes læreprocesser og professionsidentitetsudvikling inden for pædagoguddannelsen. Jeg leder et større 4-årigt forskningsprojekt om pædagoguddannelsen (2022-26), hvis formål er at skabe viden om pædagogstuderendes mangfoldighed af præferencer, interesser samt kulturelle, sociale og økonomiske baggrunde med den ambition dels at nedbryde barrierer for de studerendes læreprocesser, dels skabe grundlag for differentieret undervisning, der imødekommer mangfoldighederne i studentergruppen. Herunder er projektet optaget af at skabe viden om, hvordan undervisningen understøtter de studerendes læreprocesser og tilbyder de studerende betingelser, der muliggør at de, med deres forudsætninger og behov, kan imødekomme uddannelsens mål og krav.
Teoretisk placerer min sig inden for et krydsfelt mellem ungdomsforskningen og uddannelsesforskningen (unges liv og læreprocesser), og trækker på posthumanistiske/feministiske traditioner samt human/kulturgeografiske perspektiver.
Fingerprint
- 1 Similar Profiles
Collaborations and top research areas from the last five years
-
Pædagogstuderendes uddannelse - erfaringer og tilblivelser
Falkenberg, H. (Principle researcher), Lind, U. (Co-researcher) & Mortensen, T. H. (Principle researcher)
01/08/22 → 03/08/26
Project: Research
-
-
Køn i klub
Falkenberg, H. (Principle researcher), Hansen, R. P. (Co-researcher), Bæk Brønsted, L. (Co-researcher) & Scott, K. (Co-researcher)
01/02/21 → 01/02/22
Project: Research
File -
Adjunkter i egne forskningsprojekter
Falkenberg, H. & Jensen, N. E.
01/08/18 → 31/01/19
Project: Other
-
HUP 3: Hvordan uddannes pædagoger 3: praktikinstitutionen som uddannelsesinstitution
Rothuizen, J. J. E. (Principle researcher), Togsverd, L. (Principle researcher), Bayer, M. (Co-researcher), Jensen, N. E. (Co-researcher), Falkenberg, H. (Co-researcher) & Højberg, I. B. (Co-researcher)
01/07/18 → 01/07/20
Project: Research
File
-
Pædagogik & krop
Schmidt, L. S. K., Steno, A. M., Falkenberg, H., Odgaard, A. B. & Gravesen, D. T., 2024, In: Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse.Research output: Contribution to journal › Editorial
-
Sensitive hesitations: – youth workers’ reflections on gender and sexuality in youth work
Scott, K. & Falkenberg, H., 7 Mar 2024.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Paper › Research › peer-review
-
Sensitive snublerier i arbejdet med køns- og seksualitetsnormer blandt unge i klubber: Et queerperspektiv på fritids- og ungdomspædagogik
Scott, K., Hansen, R. P. & Falkenberg, H., Apr 2024, Fritids- og ungdomspædagogik: En introduktion til større børn og unges hverdagsliv i fritids- og ungdomsklubber. Petersen, K. E. & Schultz, C. (eds.). UngdomsringenResearch output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer-review
-
Ungdomspædagogisk klubarbejde i storbyen - at engagere, udvikle og afskærme unge.
Bæk Brønsted, L., Hansen, R. P., Scott, K. & Falkenberg, H., 2024, In: Dansk pædagogisk tidsskrift. 2Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
At tænke med sanserne: indledning
Sauzet, S. & Falkenberg, H., 20 Apr 2023, Multisensoriske metoder og analyser: til undersøgelser af pædagogiske praksisser. Helene, F. & Sauzet, S. (eds.). Samfundslitteratur, p. 11-27 17 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer-review
-
Affekt i studier af uddannelsespraksisser
Falkenberg, H. (Introductory speaker)
18 Aug 2018Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Doing multisensory ethnography in classroom Study in Danish Secondary School
Falkenberg, H. (Introductory speaker)
8 Sept 2015Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Doing rhythmanalysis on the everyday life in schools with flexible and diverse learning environments
Falkenberg, H. (Introductory speaker)
8 Mar 2016Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Gadepædagogiske fantasier om udsathed og ungefællesskaber
Præstmann Hansen, R. (Introductory speaker) & Falkenberg, H. (Introductory speaker)
4 Jun 2021Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Gadepædagogiske greb om ungdom, udsathed og fællesskaber
Præstmann Hansen, R. (Introductory speaker) & Falkenberg, H. (Introductory speaker)
10 Nov 2021Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Press/Media
-
»De unge er eksperterne« : Flere efterskoler skrotter kønsopdelte aktiviteter og værelser
05/01/24 → 06/01/24
2 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media