Projects per year
Personal profile
Research and development areas
Jeg er pr. 1.8.2024 indskrevet som ph.d.-studerende på Institut for Mennesker og Teknologi på Roskilde Universitet. I min ph.d. undersøger jeg pædagogstuderendes omsorgspraksis under praktik med særligt fokus på deres transformative læreprocesser. Denne ph.d. er en del af et større forskningsprojekt "Styrkelsen af pædagogisk omsorg i dagtilbud og på pædagoguddannelsen" med Thomas Gitz-Johansen (RUC), Anders Skriver Jensen og Anders Bech Christiansen (KP) Lone Svinth og Ditte Winther-Lindquist (DPU). Projektet er finansieret af Partnerskab for Børneforskning.
Jeg har tidligere ifb. med forskningsprojektet "Kvalitet i pædagogisk arbejde" arbejdet med delprojektet "Proceskvalitet i vuggestuen" i samarbejde med Anders Skriver Jensen. Formålet var at undersøge og beskrive sammenhænge mellem høj proceskvalitet og den enkelte pædagogs faglighed, og vores forskningsspørgsmål lød: Hvad er kernen i den pædagog-professionelle kompetence til at skabe høj proceskvalitet? Delprojektet fungerede som et pilotstudie, der bestod af henholdsvis kvalitative interviews og observationer af to pædagoger, der af fagfæller blev beskrevet som dygtige til at skabe høj proceskvalitet. Vores projekts fund bekræftede den empiriske relevans af følgende etablerede begreber med relation til pædagogisk kvalitet: afstemthed, udforskning, kropslighed og initiativtagning.
Jeg har også deltaget i projektet Styrkelse af professionsrettede handlekompetencer, hvor Anders Skriver Jensen og jeg arbejdede med at videreføre vores fund fra ovenstående pilotstudie til et konkret træne-øve element i undervisningen på Dagtilbudsspecialiseringen.
Jeg har udviklet et brætspil om forældresamarbejde: Tillid - forældresamarbejde på spil sammen med Anders Skriver Jensen til anvendelse i undervisningen på SK1 Dagtilbud. Dette udviklingsarbejde havde overordnet fokus på at skabe nye konkrete træne-øve formater til undervisningsbrug bl.a. for at skabe andre deltagelsesmuligheder for studerende i undervisningen og tilegne sig faglig viden på nye måder.
Jeg har deltaget i forskningsprojektet "Samarbejde om børns trivsel" under ledelse af Anja Marschal. Det var en del af rammeprojektet "Trivsel på tværs: pædagogik, politik og børneliv i daginstitutioner". Herunder udførte jeg deltagerobservationer, interviews med pædagoger og feltanalyser i en børnehave.
Jeg har deltaget i et formatarbejde om udvikling af cases til daværende modul G på dagtilbudsspecialiseringen og herunder udført et mindre feltarbejde bestående af observationer og interviews med pædagoger og leder i en daginstitution.
Jeg har deltaget i et internt PU udviklingsprojekt under ledelse af Trine Holst Mortensen om praksisfortællinger og narrativ dokumentattion som didaktisk redskab til videreudvikling af og refleksion over egen undervisningspraksis.
Presentation
Mine særlige videns- og interesseområder:
Dagtilbud (særligt vuggestue) herunder temaerne: omsorg, trivsel, udvikling og læring, pædagogisk atmosfære, læringsmiljøer, upåagtet faglighed, pædagogisk didaktik og udviklingsarbejde.
Koblingen mellem undervisning af pædagogstuderende og pædagoger på videreuddannelsen herunder løbende videreudvikling af didaktiske metoder med henblik på at skabe meningsfulde sammenhænge mellem teori og praksis samt deltagelsesmuligheder for en mangfoldig målgruppe af studerende med forskellige læringsforudsætninger.
Jeg har viden om og erfaring med at arbejde metodisk med interview og observation som forskningsmetoder samt at projektlede aktionslæringsforløb både som underviser med FoU opgaver og fra min tid som henholdsvis forskningsassistent på Aarhus Universitet og som pædagogisk konsulent.
Work areas
Grunduddannelsen: Dagtilbudsspecialiseringen (SK1 og SK2) herunder praktikvejleder og bachelorvejleder.
Efter-Videreuddannelsen: PD og læringsforløb ifb. med implementering af Den styrkede pædagogiske læreplan i flere forskellige kommuner.
PD for dagtilbudsledere: "Ledelse af pædagogiske processer".
Kursusforløb for Københavns Kommunes pædagoger vedrørende børns trivsel i dagtilbud og SMTTE modellen som didaktisk redskab og refleksionsramme til understøttelse af samme.
Forskning og udvikling: deltagelse i forskellige FoU projekter (se uddybning andet sted på siden)
Akademiuddannelsen: modul om Pædagogisk udviklingsarbejde.
Competences
Project management: Several years of experienceManagement: Several years of experience
Education/Academic qualification
Cand. pæd. i generel pædagogik, Speciale indenfor småbørnspædagogik, Danmarks Pædagogiske Universitet
1 Sept 2010 → 29 Sept 2012
Award Date: 28 Sept 2012
Pædagog, Gentofte Socialpædagogiske Seminarium
Award Date: 29 Jun 1999
Diploma degree in pedagogy, University College Capital
… → 28 Jun 2009
Positions
Pædagogisk konsulent, Hvidovre Kommune
1 Oct 2013 → 31 Jan 2015
Forskningsassistent, Aarhus University
1 Oct 2012 → 30 Apr 2013
Keywords
- learning, educational science and teaching
Collaborations and top research areas from the last five years
-
SAPOD: Styrkelse af pædagogisk omsorg i dagtilbud
Svinth, L. (Principle researcher), Jensen, A. S. (Co-researcher), Gitz-Johansen, T. (Co-researcher), Winther-Lindqvist, D. (Co-researcher), Jæger, H. (Co-researcher) & Christiansen, A. B. (Co-researcher)
01/02/24 → 01/02/27
Project: Research
-
Maria Montessori lokale
Jørgensen, M. (Co-researcher), Jensen, R. B. (Principle researcher), Hansen, M. B. (Co-researcher), Berendsen, I. T. W. (Co-researcher) & Jæger, H. (Co-researcher)
02/05/23 → …
Project: Development project/ Innovation
-
Kvalitet i pædagogisk arbejde
Marschall, A. (Principle researcher), Jensen, A. S. (Co-researcher), Jæger, H. (Co-researcher), Andersen, A. B. (Co-researcher) & Grumløse, S. P. (Co-researcher)
01/01/21 → 31/12/21
Project: Research
-
Sektorprojekt om pædagogiske læreplaner i dagtilbud
Gravgaard, M. L. (Co-researcher), Jensen, A. S. (Co-researcher), Jæger, H. (Co-researcher), Smidt, M. B. (Co-researcher) & Vestergaard, S. L. (Co-researcher)
01/12/17 → 01/11/18
Project: Development project/ Innovation
-
Samarbejde om børns trivsel
Marschall, A. (Principle researcher), Folker, E. A. (Co-researcher) & Jæger, H. (Co-researcher)
01/01/16 → 01/01/18
Project: Research
-
John Bowlby
Jæger, H., 12 Nov 2024, Småbørnspædagogiske tænkere. Skriver Jensen, A. & Frøkjær, T. (eds.). København: Akademisk Forlag, p. 139-154 16 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Communication
-
Den gode pædagog til de mindste: Et forskningsprojekt af stor betydning for pædagogiske læreplaner
Jensen, A. S. & Jæger, H., 2022, In: Nul til fjorten (0-14) Pædagogisk tidsskrift. 2022, 4, p. 34-37 4 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
-
Learning From the Best: The Practices and Reflections of Expert Preschool Teachers in Denmark
Jensen, A. S. & Jæger, H., Aug 2022.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Abstract › Research › peer-review
Open Access -
Learning From the Best: Practices and Reflections of Expert Preschool Teachers in Denmark
Jensen, A. S. & Jæger, H., 2022.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Paper › Research
File1399 Downloads (Pure) -
Samspilskompetencer
Jensen, A. S. & Jæger, H., 2022, Professionsrettede handlekompetencer: Didaktisk inspirationskatalog. Andersen, E., Top-Nørgaard, J. & Hansen, M. S. (eds.). Københavns Professionshøjskole, p. 81-85 5 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Education
-
Daginstitutioner på Malta
Gravgaard, M. L. (Guest teacher), Jæger, H. (Guest teacher) & Holst Mortensen, T. (Guest teacher)
12 Jun 2017 → 15 Jun 2017Activity: Visiting an external institution types › Study stay
-
Samspil i vuggestuen
Jensen, A. S. (Introductory speaker) & Jæger, H. (Introductory speaker)
9 Jun 2022Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
File
Press/Media
-
Nyt forskningsprojekt: Hvordan styrker vi omsorgen for børn i dagtilbud?
Jensen, A. S., Christiansen, A. B. & Jæger, H.
23/05/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media