Projects per year
Personal profile
Presentation
Hilde Ulvseth er uddannet cand. pæd. i pædagogisk sociologi fra Aarhus universitet, DPU.
Hilde Ulvseth har forskningserfaring inden for kvalitativ samt mixed methods forskning. Hendes forskning er hovedsagligt fokuseret inden for grundskoleområdet, hvor de primære temaer er inklusion/eksklusion, engagement, motivation, elevers trivsel, elevinddragelse, undervisningsdifferentiering og specialpædagogik.
Hilde Ulvseth forsvarede i februar 2020 sin ph.d.-afhandling "Engagerende undervisning - set i et elevperspektiv". Hun har skrevet sin ph.d.-afhandling i et samarbejde mellem Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet og Københavns Professionshøjskole. Undersøgelsen har et mixed methods design med udgangspunkt i elevperspektivet. Afhandlingen fokuserer på engagerende undervisning og forsøger samtidig at nuancere forståelsen af elevers deltagelse og engagement.
Hilde har undervisningserfaring inden for (special)pædagogik, pædagogisk sociologi og didaktik. Hun har undervist og vejledt henholdsvis lærer-, kandidat- og masterstuderende. Nu underviser hun på pædagoguddannelsen særligt inden for social- og specialspecialiseringen.
Education/Academic qualification
Danmarks Pædagogiske Universitet
Award Date: 1 Dec 2010
Højvangseminariet
Award Date: 29 Feb 2008
Positions
Videnskabelig assistent, Danmarks Pædagogiske Universitet
2018 → 2019
Ph.d.-studerende, Danmarks Pædagogiske Universitet
2014 → 2018
Videnskabelig assistent, Danmarks Pædagogiske Universitet
2011 → 2013
Fingerprint
- 1 Similar Profiles
Collaborations and top research areas from the last five years
-
RCT SYKL: SUPPORT WITHIN REACH – AN EFFECT STUDY OF SYSTEMATIZED RECIPROCAL PEER TUTORING IN MATHEMATICS
Schmidt, M. C. S. (Principle researcher), Falkenberg, L. L. (Co-researcher), Overgaard, S. (Co-researcher), Ulvseth, H. (Co-researcher), Thygesen, S. (Co-researcher), Rasch, S. K. (Co-researcher), Eickhoff, N. K. (Co-researcher), Mortensen, U. C. (Co-researcher) & Lundgaard Poulsen, T. (Co-researcher)
01/08/24 → 31/12/28
Project: Research
-
Undersøgelse af kommuners omstillingsproces til øget inklusion i Folkeskolen
Egelund, N. (Principle researcher), Tetler, S. (Co-researcher), Hedegaard-Sørensen, L. (Co-researcher), Ulvseth, H. (Co-researcher), Dyssegaard, C. B. (Co-researcher) & Jensen, C. R. (Co-researcher)
Project: Other
-
Udviklingsprojekt om kvalitet i undervisning på specialskoler
Tetler, S. (Principle researcher), Ulvseth, H. (Co-researcher), Hedegaard-Sørensen, L. (Co-researcher) & Jensen, C. R. (Principle researcher)
Project: Development project/ Innovation
-
Engagerende undervisning - set i et elevperspektiv
Ulvseth, H. (Principle researcher)
Project: Research
-
Inkludering af alle elevers stemmer i læringsfællesskabet
Jørgensen, C. (Co-researcher), Ulvseth, H. (Principle researcher) & Tetler, S. (Co-researcher)
Project: Other
-
Rapport: Forskningsprojektet Tandem-SYKL: Tandem-SYKL – når samtalen fremmer forståelsen. En undersøgelse af SYstematiseret KLassekammerathjælp i matematik og natur/teknologi
Schmidt, M. C. S., Overgaard, S. & Ulvseth, H., 2023, Kbh. : Københavns Professionshøjskole. 28 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Research
Open AccessFile79 Downloads (Pure) -
Systematiseret klassekammerathjælp i natur/teknologi: en materiel-dialogisk tilgang
Andersen, M. F., Falkenberg, L. L., Thygesen, S., Ulvseth, H. & Schmidt, M. C. S., 2023, In: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 2023, 2, p. 8-28 21 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Effects of reciprocal peer tutoring on students' engagement and social relationships
Ulvseth, H., Tiftikci, N. & Storm-Andersen, M., 1 Jun 2022.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Paper › Communication
-
Lytning er mere end den halve dialog
Schmidt, M. C. S., Thygesen, S. & Ulvseth, H., 2 Nov 2022, Monitormedier.Research output: Other contribution › Contribution to digital media
-
Når SYKL virker engagerende - set fra et elevperspektiv
Ulvseth, H. & Tiftikci, N., 1 Nov 2022, "Når jeg hjælper andre, kan jeg bedre forstå det selv": Om undersøgende samtaler i makkerpar. Schmidt, M. C. S. & Thygesen, S. (eds.). Københavns Professionshøjskole, p. 51-60 10 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research
Open Access
-
43rd NERA conference March 4th 2015, Göteborg
Ulvseth, H. (Speaker)
4 Mar 2015 → 6 Mar 2015Activity: Participating in or organising an event types › Conference
-
Australian Association for Research in Education (AARE) and the New Zealand Association for Research in Education (NZARE) 2014 Conference
Ulvseth, H. (Paricipant)
30 Nov 2014 → 4 Dec 2014Activity: Participating in or organising an event types › Conference
-
ECER. The European Conference on Educational Research
Ulvseth, H. (Speaker)
1 Sept 2014 → 5 Sept 2014Activity: Participating in or organising an event types › Conference
-
NERA 2016
Ulvseth, H. (Speaker)
9 Mar 2016 → 11 Mar 2016Activity: Participating in or organising an event types › Conference
-
NERA 2022
Ulvseth, H. (Speaker)
1 Jun 2022 → 3 Jun 2022Activity: Participating in or organising an event types › Conference
Press/Media
-
Forskere: Den fysiske nødundervisning blev solgt for dårligt
Schmidt, M. C. S. & Ulvseth, H.
17/09/21
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media