Projects per year
Personal profile
Presentation
Jeg er uddannet geolog fra Københavns universitet med en bred naturvidenskabelig fundering indenfor naturgeografi, fysik, kemi og biologi – og er dermed en af de få undervisere på pædagoguddannelsen med et naturvidenskabeligt udgangspunkt. Jeg har altid været stærkt fascineret af vild natur og har deltaget på geologiske feltarbejder, guldvaskning og ekspeditioner i Norge, Østgrønland og Vestgrønland og har kortlagt aktive vulkaner i Island. Jeg har derfor stor erfaring med natur, science og udeliv, og kan se naturen og udelivets store potentiale i alt pædagogisk arbejde.
Det er mit mål, at den studerende får kompetencer til at kunne tilrettelægge science-, natur-, bæredygtigheds- og udelivsmiljøer i pædagogisk praksis. Jeg er derfor særligt optaget af aktionsforskning og -læring, og af etablering af aktionslæringsforløb for de studerende indenfor science, sciencedidaktik og bæredygtighed i interaktion med børn, pædagoger fra praksisfeltet og undervisere fra pædagoguddannelsen.
Mit hovedfokus er at inspirere studerende og pædagoger til at bruge natur, naturfænomener og bæredygtighed i pædagogiske læreprocesser og læringsmiljøer, - og som kreativ og rekreativ ramme for menneskers sociale og personlige udvikling.
Jeg har oparbejdet stor viden og erfaring med science og bæredygtighed gennem forskellige forsknings- og udviklingsprojekter (Ad hoc center for naturfagsdidaktik (UCC), NatGrep (Nordplus) og senest FoU satsningen på KP ”Pædagogik for Bæredygtighed”.) Jeg har været tilknyttet diplomuddannelsen til Sciencepædagog på KP og deltaget i den nationale kortlægning af danske dagtilbuds brug af naturen i VIA-projektet ”Kom med ud i dag”.
Work areas
Jeg er lektor i naturfag på pædagoguddannelsen. Jeg varetager alsidige undervisningsopgaver og er tilknyttet såvel grundfagligheden (GK1 og GK3), samt specialiseringen for dagtilbud (SK1 og SK3) og det valgfrie kompetenceområde ”Natur og Udeliv” for alle specialiseringer. Jeg inddrager undervisning i natur, science, bæredygtighed og udeliv i mine undervisningsforløb. Jeg varetager studiekonsulent- og vejledningsopgaver og er bachelorvejleder.
Science, bæredygtighed og aktionslæring: Jeg samarbejder med udvalgte institutioner i Gentofte, København og Hillerød, med fokus på aktionslæring i forbindelse med science og bæredygtighed i børnehaven. De studerende indgår i undervisningsforløb, hvor de kommer ud i praksisfeltet under supervision af børn, pædagoger og underviser, men også inviterer praksisfeltet ind til scienceforløb på KP, til gensidig inspiration og erfaringsdannelse.
Forskning og udvikling: Jeg er tilknyttet et større forskningsprojekt på KP ”Pædagogik for bæredygtighed”, hvor studerende, forskere, undervisere og pædagoger samarbejder om at udvikle en pædagogik for bæredygtighed, med udgangspunkt i de rammer som er på pædagoguddannelsen. Vi tager udgangspunkt i de 17 verdensmål og inddrager nærmiljøet og eksterne tværfaglige samarbejdspartnere.
Eksterne samarbejdspartnere: Jeg samarbejder med naturskoler, naturvejledere, museer, Zoologisk Have og Den blå Planet for at introducere de studerende til de vigtige eksterne læringsmiljøer og tværfaglige samarbejdspartnere ude i nærmiljøet. Jeg opretholder kontakt med mine nordiske samarbejdspartnere og mine tidligere studerende – nu naturpædagoger og lader dem inspirere både mig og mine studerende i undervisningsforløb.
Competences
Linguistic competences:Language: Danish
Level: Native speaker
Language: English
Level: Experienced
Language: Norwegian
Level: Native speaker
Organisational unit competences:
Project management: Some experience
Education/Academic qualification
Cand. scient, University of Copenhagen
Award Date: 1 Nov 1995
Positions
Timelærer på læreruddannelsen i linjefaget natur og teknik, Metropol EVU
2010 → 2011
Seminarielektor, University College Capital
2009 → 2018
Seminarielærer/ lektor i Naturfag, Hovedstadens Pædagogseminarium
1998 → 2009
research fellow, Nordic Volcanological Center
1996 → 1997
Keywords
- preschools
- children
- scientific courses
- youth
- action learning
Fingerprint
- 1 Similar Profiles
Collaborations and top research areas from the last five years
-
NAVADA - Naturvidenskabelig almendannelse i dagtilbud
Husted, M. (Principle researcher), Dehn, P. (Co-researcher), Jørgensen, N. J. (Co-researcher), Madsen, K. D. (Co-researcher), Møller, T. (Co-researcher), Damgaard, B. V. (Co-researcher), Frøkjær, T. (Co-researcher), Fabricius-Bjerre, S. E. (Co-researcher), Andersen, M. W. (Co-researcher), Sjö, N. M. (Co-researcher), Bollingberg, K. (Co-researcher), Hansen, S. K. (Principle researcher) & Vilsholm, A. L. (Co-researcher)
01/01/23 → 01/01/28
Project: Research
-
Pædagogik for bæredygtighed
Husted, M. (Principle researcher), Jørgensen, N. J. (Co-researcher), Møller, T. (Co-researcher), Frøkjær, T. (Co-researcher), Mortensen, H. (Co-researcher), Damgaard, B. V. (Co-researcher), Bollingberg, K. (Co-researcher), Celinder, D. T. (Co-researcher), Nielsen, N. (Co-researcher) & Madsen, K. D. (Principle researcher)
01/03/18 → 01/02/21
Project: Development project/ Innovation
-
UCC naturfagsprojekt, et ad hoc videnscenter
Goldbech, O. C. (Principle researcher), Illeris, L. (Co-researcher), Leutert, R. (Co-researcher), Seyfarth, K. L. B. V. (Co-researcher), Damgaard, B. V. (Co-researcher), Bollingberg, K. (Co-researcher), Schultz, P. B. (Co-researcher), Totzki, E. (Co-researcher), Nielsen, A. S. (Co-researcher), Pagaard, D. M. (Co-researcher), Aarby, J. (Co-researcher) & Nielsen, S. S. (Co-researcher)
01/09/11 → 01/09/13
Project: Development project/ Innovation
File
-
Den bevidsthedsudvidende naturoplevelse: Narrativ og naturoplevelse i pædagogik og bæredygtighed
Bollingberg, K., 2023, Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik: eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. Husted, M., Jørgensen, N. J. & Madsen, K. D. (eds.). Frydenlund, p. 60-86 27 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Communication
-
Quality of Kindergarten Teachers Training in regard to Science: a joint Nordic Approach
Sortland, M., Tikkanen, T. I., Presthus Heggen, M., Holter, K., Langholm, G., Brostrøm, S., Bollingberg, K., Damgaard, B., Frøkjær, T., Gustavsson, L., Ladstein, S., Grutle Nappen, K., Norðdahl, K., Harju-Luukkainen, H., Staffans, E. & Thulin, S., 2017, In: NorDiNa. 13, 1, p. 97-111 15 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Open Access -
Science fra børnehave til skolen
Damgaard, B. & Bollingberg, K., 18 Apr 2015, De første år i skolen: efter reformen. Billesøe og BaltzerResearch output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Communication
-
Hvordan ser pædagogstuderendes naturfaglige kompetenceprofil ud?
Bollingberg, K. & Damgaard, B., 2013, In: Mona. 4Research output: Contribution to journal › Comment/debate
Open Access
Press/Media
-
Passion for den naturvidenskabelige undervisningen giver tre gymnasielærere en pris
25/03/21
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
PRM / Ny pris til pioner inden for uddannelse af science-pædagoger
Bollingberg, K. & Jensen, R. B.
24/03/21
2 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media