Projects per year
Personal profile
Presentation
Karen er cand.pæd. i Almen Pædagogik (2002) samt ph.d. i Sundhedspædagogik fra Danmarks Pædagogiske Skole (DPU) i 2007. Hun har gennem en årrække beskæftiget sig indgående med uddannelsesforskning, særligt inden for områderne smagsdidaktik, mad- og måltider i skolen, udepædagogik samt trivsel og mental sundhed i skolen.
Med sine mere end 20 års forskningserfaring af sine ansættelser har hun oparbejdet omfattende viden om udvikling og ledelse af forskningsprojekter med særlig fokus på praksisfagdidaktik og skoleområdet generelt.
Karen er i dag docent og forskningsleder for Program for Praksisfagdidaktik i skolen ved Læreruddannelsens Forskning og Udvikling på Københavns Professionshøjskole, hvor hun har et overordnet ansvar for at drive forsknings- og udviklingsaktiviteter med særligt fokus på praksis- og smagsdidaktik samt sammenhængen mellem trivsel, læring og mental sundhed. Som en del af sin forskningslederfunktion står hun i spidsen for etableringen af et nyt forskningsprogram i praksisfagdidaktik og samarbejder med et bredt internationalt netværk om fælles bevillingsansøgninger, forskningsprojekter og videnskabelige publikationer.
Karen har i perioden 2003-2025 ledet 61 forskningsprojekter og har derudover deltaget i en række forskningsråd, ekspertudvalg og ministerielle faggrupper, blandt andet inden for madkundskabsområdet.
Hun er forfatter til i alt 268 publikationer, hvoraf 145 er peer-reviewed, med hovedvægt på emner som smagsdidaktik, ude-didaktik (udehave- og havhaveforskning), skolemad og -måltider, trivsel og mental sundhed i skolen.
I en lang række forskningsprojekter har Karen være ansvarlig for anvendelsesorientering, formidling til praksis samt implementeringsevaluering, med andre ord bringe sin viden om skolernes praksis og hverdag ind som kontekst for både udvikling af spørgeskemaundersøgelser, observationsguides og i forhold til analyse af de resultaterne.
Presentation
Since 2014, when Karen was appointed professor mso at DPU, I have developed the research fields of taste didactics, outdoor learning in school gardens, Home Economics Education [Madkundskab], well-being and mental health in elementary school and day care. The current focus of my research is didactics of praxis-knowledge [praksisfagdidaktik] in elementary school and teacher education; taste didactics and food education in school and day care (meals, cookbooks, teaching taste); outdoor taste education (children and nature, school gardens, see gardens) and wellbeing in school and preschool. I have an extensive international network, and I am engaged in international collaboration on joint publications and grant applications.
Education/Academic qualification
Ph.d., Danish School of Education (DPU), Aarhus University
2007
Cand.pæd, Master of Education in General Pedagogic, Aarhus University
2002
Exam.pæd. Adult Education, Danmarks Lærerhøjskole
1998
Authorized nurse, Sygeplejeskolen i Aalborg.
1988
Positions
Docent , University College Copenhagen
1 Jan 2024 → …
Professor 2, Western Norway University of Applied Sciences
2018 → 2022
Professor (mso), Aarhus University
2014 → 2023
Professor (mso), Ilisimatusarfik Grønlands Universitet, Enhed for Læring og Udvikling
2012 → 2017
Associate professor, Aarhus University
2009 → 2014
Postdoc, Danmarks Pædagogiske Universitet
2007 → 2009
PhD fellowship, Danmarks Pædagogiske Universitet
2004 → 2007
Higher education teacher, Aarhus University
2001 → 2003
Keywords
- learning, educational science and teaching
- didactics of praxis-knowledge
- learning
- teaching
- elementary school
- teacher education
- outdoor learning
- school gardens
- home economics education
- well-being
- mental health
- taste didactics
- food education
- outdoor taste education
Fingerprint
- 1 Similar Profiles
Collaborations and top research areas from the last five years
-
Ny Herlev uddannelsesskole
Wistoft, K. (CoPI), Harder, J. A. (Co-researcher), Madsen, L. (Principle researcher), Eggert, A. (CoPI), Buch Jensen, K. (Co-researcher) & Sørensen, D. (Co-researcher)
01/01/24 → 31/12/29
Project: Development project/ Innovation
File -
Haven i havet 2.0
Wistoft, K. (Principle researcher) & Thorborg, M. M. R. (Co-researcher)
01/01/24 → 31/12/27
Project: Research
-
Young Equal
Wistoft, K. (Principle researcher), Christensen, J. (Co-researcher), Qvortrup, L. (CoPI) & Kjeldsen, C. (Principle researcher)
01/09/23 → 31/08/26
Project: Research
-
TASTE Didactics - Food and critical thinking
Wistoft, K. (Principle researcher), Skovmand-Larsen, M. (Co-researcher) & Danneskiold-Samsøe, I. (Co-researcher)
01/08/23 → 31/07/27
Project: Research
File -
Teaching cultural food diversity in school.
Wistoft, K. (Principle researcher), Olsen, R. J. (Co-researcher), Ueno, A. (CoPI) & Hansen, J. R. (Co-researcher)
01/08/23 → 31/12/27
Project: Research
-
Debat: Praksisfagdidaktik er vigtig – også når man underviser i og med åndsfrihed
Wistoft, K., 5 May 2025, Monitormedier.Research output: Other contribution › Contribution to digital media
-
Det er underklassens børn, der mistrives i sværest grad
Wistoft, K., 4 Mar 2025, In: Politiken. sektion 2, s. 7, p. 7 1 p.Research output: Contribution to journal › Comment/debate
-
Didaktikken har forsømt praksisorienteringen
Wistoft, K., 4 Feb 2025, Kbh. : Monitormedier.Research output: Other contribution › Contribution to digital media
-
"Facere aude": facilitating students’ lifelong skills
Wistoft, K., 2025.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Paper › Research › peer-review
-
Fagplaner for madkundskab: fagfornyelsen i folkeskolen
Wistoft, K., May 2025, Fra læreplaner til fagplaner. Rasch-Christensen, A. (ed.). Dafolo, p. 183-195 9 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer-review
-
«Sentire aude og sensus communis»
Wistoft, K. (Introductory speaker)
15 Jan 2025 → 16 Jan 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
«Trivsel og mistrivsel mellem offergørelse og kompetencegørelse»
Wistoft, K. (Introductory speaker)
20 May 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
«Trivsel og mistrivsel mellem offergørelse og kompetencegørelse»
Wistoft, K. (Introductory speaker)
16 May 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
«Trivsel og mistrivsel mellem offergørelse og kompetencegørelse»
Wistoft, K. (Introductory speaker)
26 Mar 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
«Trivsel og mistrivsel mellem offergørelse og kompetencegørelse»
Wistoft, K. (Introductory speaker)
28 Jun 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Press/Media
-
Madpakken er blevet »pinlig« . Stort forsøg kan lette pressede børnefamilier
05/06/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
»Jeg behøver ikke blive bedre til at lave mad, for jeg kan bare spise havregrød«
02/06/25 → 02/06/25
2 items of Media coverage, 1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-
»Det er ikke verdens undergang, hvis de kun spiser pasta og ketchup i et år«
02/06/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Forfatters budskab til unge: Du mistrives ikke nødvendigvis, fordi livet har sine glæder og sorger
15/05/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
TV 2 Øst Regionale Nyheder 11.03.2025 22:00
11/03/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media