Projects per year
Personal profile
Presentation
Katrine underviser i dansk på læreruddannelsen (indskolingen) og interesserer sig særligt for grammatikdidaktik, dansk som andetsprog, sprogtilegnelse og læsning.
Katrine har været tilknyttet det tværfaglige forskningsprojekt Broken Grammar and Beyond på Københavns Universitet, hvor hun i sin ph.d.-afhandling undersøgte produktion og perception af grammatikafvigelser eller ”sprogfejl”. Hvilke typer afvigelser producerer skribenter med hhv. dansk som førstesprog og dansk som andetsprog? Og hvordan påvirker forskellige typer afvigelser læseres processering? Katrine har bl.a. lavet kvantitative korpusstudier af modultest fra en sprogskole og forskellige perceptionsforsøg, bl.a. vha. eyetracking.
Research and development areas
- Grammatikafvigelser, dansk som andetsprog, korpuslingvistik
- Processering af grammatikafvigelser, psykolingvistik
Education/Academic qualification
PhD, My Mistake! Production and Perception of Grammar Anomalies, University of Copenhagen
Award Date: 24 Jan 2024
cand.mag. i lingvistik og dansk som andetsprog, University of Copenhagen
2009 → 2015
Positions
Videnskabelig assistent, University of Copenhagen
Oct 2022 → Dec 2022
PhD student, University of Copenhagen
May 2018 → Oct 2022
Underviser i dansk som andetsprog, Københavns Sprogcenter
Oct 2015 → Apr 2018
Fingerprint
- 1 Similar Profiles
Collaborations and top research areas from the last five years
Projects
- 1 Active
-
SIF: Skriftsprogsvanskeligheder i Fagene
Brink, E. T. (Principle researcher), Søby, K. F. (Co-researcher), Jørgensen, K. A. H. (Co-researcher), Hyttel-Sørensen, L. (Co-researcher), Graae, M. (Co-researcher) & Find, C. H. (Co-researcher)
01/08/23 → 12/12/26
Project: Development project/ Innovation
File
-
V2 is not difficult to all learners in all contexts: a cross-sectional study of L2 Danish
Søby, K. F. & Kristensen, L. B., 26 Dec 2024, (E-pub ahead of print) In: Bilingualism: Language and Cognition. doi:10.1017/S1366728924000518.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
In the native speaker’s eye: Online processing of anomalous learner syntax
Søby, K. F., Milburn, E. A., Kristensen, L. B., Vulchanov, V. & Vulchanova, M., 12 Jan 2023, In: Applied Psycholinguistics. 44, 1, p. 1-28 28 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
My mistake! Production and perception of grammar anomalies
Søby, K. F., 27 Aug 2023, Kbh.: Københavns Universitet. 211 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › PhD thesis › Research › peer-review
Open AccessFile73 Downloads (Pure) -
Not all grammar errors are equally noticed: error detection of naturally occurring errors and implications for eye-tracking models of everyday texts
Søby, K. F., Ishkhanyan, B. & Kristensen, L. B., 13 Jul 2023, In: Frontiers in Psychology. 14, p. 1-18 18 p., 1124227.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
Om unge der har skulle bøje modalverber, men ikke har turde, ikke har kunne eller ikke har ville
Kristensen, L. B., Schack, J. & Søby, K. F., 2023, In: Ny Forskning i Grammatik. 2023, 30, p. 74-90 17 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access
Activities
- 1 Lecture or presentation
-
Prioritering af grammatik og udtale blandt undervisere i dansk som andetsprog
Gosselke Berthelsen , S. (Introductory speaker), Søby, K. F. (Other role) & Kristensen, L. B. (Other role)
12 Jun 2024 → 14 Jun 2024Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation