Projects per year
Personal profile
Presentation
Jeg har i min forskning udforsket fortællinger om og af anbragte børn og unge, samt unge på et midlertidigt botilbud – fra både børns, unges og professionelles perspektiver.
Jeg er særligt optaget af inklusions- og eksklusionsprocesser, samt udvikling af inddragende og kompleksitetssensitive metoder and tilgange (workshops, feltarbejde, narrative interviews og tilgange).
Min drivkraft er at omsætte forskning til praksis, der kan give bedre deltagelsesmuligheder for mennesker i udsatte positioner - særligt anbragte børn og unge.
En del af min ph.d. bestod i at udvikle og afprøve et nyt mindset om ”Det dobbelte blik” gennem bl.a. faciliteringen af workshops med pædagoger på døgninstitutioner, familieplejekonsulenter samt et kursusforløb for plejeforældre.
Jeg har solide erfaringer med gennemførelse og koordinering af større kvalitative og kvantitative undersøgelser – fra projektdesign og dataindsamling til analyse, afrapportering og formidling.
Udover mit fokus på socialt arbejde med børn og unge, har jeg også viden om og interesse for social innovation og socialt entreprenørskab, beskæftigelses- og integrationsområdet.
Videnskabelige fokusområder: anbragte børn og unge, mennesker i udsatte positioner, narrativer, barndomsforskning og childism, levede erfaringer, normalitet og afvigelse, inddragende og kompleksitetssensitive metoder.
Education/Academic qualification
samfundsvidenskab, Ph.d., Et mylder af historier. Konstruktioner og forhandlinger af normalitet og afvigelse i fortællinger om børn og unge i udsatte positioner., Roskilde University
Award Date: 2 Oct 2018
Socialvidenskab og Kultur- og Sprogmødestudier, cand.soc., Roskilde University
Award Date: 31 Oct 2013
Positions
Adjunkt, Pædagoguddannelsen, Social og Special, Campus Carlsberg
1 Aug 2021 → …
Timelærer, Pædagoguddannelsen, Social og Special
1 Feb 2021 → 31 Jul 2021
Forskningsmedarbejder, Roskilde University
Aug 2020 → Sept 2020
Adjunkt (midlertidig), Socialrådgiveruddannelsen, , University College Absalon
1 Sept 2018 → 30 Mar 2019
Videnskabelig assistent
Aug 2017 → Sept 2017
Ph.d.-stipendiat, , Roskilde University
1 Jul 2014 → 30 Jun 2017
Forskningsassistent, Roskilde University
Nov 2013 → Jun 2017
Studentermedhjælper, Roskilde University
Sept 2011 → Oct 2013
Praktikant, Als Research
Feb 2011 → Jun 2011
Keywords
- narrativity
- qualitative method
- brugerinddragelse
- children in care
- out-of-home placement
- socially endangered
- stigmatization
- residential institutions
Fingerprint
- 3 Similar Profiles
Projects
- 2 Active
-
Limit setting and coercion in professional work with children in vulnerable positions
Warming, H. (Principle researcher), Alminde, S. (Co-researcher), Lavaud, M. A. (Co-researcher) & Gadegaard, C. R. (Co-researcher)
01/09/24 → 29/02/28
Project: Research
-
Nye relationelle horisonter for institutionsanbragte børn og unge: Ensomhed og tilhør
Bregnbæk, S. (Principle researcher), Steno, A. M. (Principle researcher), Lavaud, M. A. (Co-researcher), Gravesen, D. T. (Co-researcher), Mardahl-Hansen, T. (Co-researcher), Tybjerg, G. (Co-researcher), Kobberup, M. (Co-researcher) & Mortensen, B. (Co-researcher)
01/01/24 → 31/12/26
Project: Research
-
Entrepreneurship education for students in early childhood and social education – potentials and barriers in the light of a performance culture
Lavaud, M. A., 6 Mar 2024, (Unpublished) p. 659. 1 p.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Paper › Research › peer-review
-
Kunsten at gøre det rigtige og høre til i den virkelige verden
Lavaud, M. A., 25 Oct 2024, (Unpublished).Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Paper › Research › peer-review
-
“Men du er et barn, kære ven” – når anbragtes ønsker udgrænses som virkelighedsfjerne
Lavaud, M. A., 2023, In: Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2023, 1, p. 40-54 15 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
At nuancere fortællinger om anbragte børn og unge – hvad lytter vi efter? Præsentation af ph.d. i forbindelse med FORSA-priser 2021
Lavaud, M. A., 2022, In: Forsa nyhedsbrev. 2022, MajResearch output: Contribution to journal › Contribution to newsletter, magasine
Open Access -
Provokerende og tilnytningsforstyrret? At udfordre problemfortællinger ved at lytte efter de andre historier
Lavaud, M. A., 2020, In: Dansk Paedagogisk Tidsskrift. 2020, 4, p. 88-106 19 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access
Prizes
-
At få øje på nye muligheder i mødet med børn og unge i udsatte positioner
Lavaud, M. A. (Introductory speaker) & Jensen, C. R. (Introductory speaker)
29 Nov 2024Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Barn – forskning om barn og barndom i Norden (Journal)
Lavaud, M. A. (Referee)
2024Activity: Publication peer-review and editorial work types › Reviewer/editor of journal
-
Det dobbelte blik og de 24 VIA Styrker - hvad, hvorfor, hvordan?
Lavaud, M. A. (Introductory speaker) & Tidmand, L. (Introductory speaker)
1 Dec 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Kan vi nuancere problemfortællingerne om anbragte børn og unge?
Lavaud, M. A. (Introductory speaker)
12 Oct 2021Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Social Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat (Journal)
Lavaud, M. A. (Referee)
2021Activity: Publication peer-review and editorial work types › Reviewer/editor of journal
Press/Media
-
Prøv tre enkle trin og bliv (endnu) bedre til at se dit plejebarns styrker
31/01/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media