Projects per year
Personal profile
Presentation
Jeg er antropolog og Ph.d. i Uddannelse for Bæredygtig Uddannelse. Som forsker på Københavns Professionshøjskole har jeg haft fokus på bæredygtighed og social udsathed og blandt undersøgt flygtningebørn og deres familiers møder med danske daginstitutioner, naturpædagogik og social udsathed i dagtilbudskonteksten og affaldspædagogik i skoler og daginstitutioner. Jeg underviser primært på Pædagoguddannelsens Dagtilbudsspecialisering, herunder på profilen Natur og Bæredygtighed. Tidligere har jeg arbejdet med udvikling og forskning med fokus på marginaliserede børn og unge i Afrika, Asien og Mellemøsten. Mit PhD projekt omhandlede unge i det nordlige Kenya, og undersøgte, hvordan uddannelse sættes i spil i unges forsøg på at overleve og skabe sig en fremtid i situationer og omstændigheder præget af klimaforandringer, fattigdom og politiske spændinger. Jeg arbejder metodisk gennem etnografisk feltarbejde med fokus på de ’små’ historier og hvordan de binder an til bredere samfundsmæssige processer, samt med engageret antropologi, som kombinerer forskning og social forandring.
Research and development areas
Jeg er tilknyttet forskningsprogrammet Bæredygtighed, natur, kultur og science
Forskningsprogrammet arbejder med naturfaglige, kulturelle, sociale og strukturelle aspekter af pædagogisk arbejde i relation til pædagogik for bæredygtig udvikling og børn og unges naturfaglige almendannelse. Formålet er at udvikle og kvalificere pædagogisk arbejde med disse tematikker til gavn for børn og unges viden og forståelse for natur, bæredygtighed og for deres sciencekompetencer.
Programmet vil styrke børn og unges naturfaglige almendannelse samt deres engagement i og viden om bæredygtig udvikling. Programmets forskning bidrager hermed til pædagogiske løsninger på samfundsmæssige udfordringer i relation til samspillet mellem mennesker, natur, miljø og samfund. Det sker ved at understøtte børn og unges oplevelser og sanselige erfaringer med natur, samt deres nysgerrighed og interesse for bæredygtig udvikling og science gennem pædagogiske aktiviteter af høj kvalitet.
Der gør vi ved at undersøge, udvikle og understøtte samspil mellem børn og unges naturfaglige almendannelse, naturpædagogik og pædagogik for bæredygtighed.
Programmet er et videns- og forskningsmiljø samler pædagogisk forskning inden for:
- Natur, udeliv og science
- Bæredygtig udvikling
- Matematisk opmærksomhed
- Friluftsliv.
Competences
Linguistic competences:
Language: English
Level: Negotiation level
Language: French
Level: Experienced
Language: Danish
Level: Native speaker
Language: Other
Level: Experienced
Organisational unit competences:
Project management: Several years of experience
Networking: Several years of experience
Administration: Some experience
Education/Academic qualification
PhD, Aarhus University
Award Date: 4 Dec 2015
Kandidat, University of Copenhagen
Award Date: 1 Jun 2003
Positions
scientific assistant, Aarhus University
1 Aug 2015 → 31 May 2016
PhD fellow, Aarhus University
1 Apr 2010 → 31 Mar 2015
Independent consultant
1 Mar 2009 → 31 Mar 2010
Programme consultant, children & yout, Danmission
1 Nov 2006 → 28 Feb 2009
Programme advisor, Mellemfolkeligt Samvirke
1 Jul 2004 → 31 Oct 2006
Keywords
- learning, educational science and teaching
- social work and social conditions
- children and youth
Collaborations and top research areas from the last five years
-
NAVADA - Naturvidenskabelig almendannelse i dagtilbud
Husted, M., Bækhus, R. N., Jørgensen, N. J., Madsen, K. D., Møller, T., Damgaard, B. V., Frøkjær, T., Fabricius-Bjerre, S. E., Andersen, M. W., Sjö, N. M., Bollingberg, K. & Hansen, S. K.
01/01/23 → 01/01/28
Project: Research
-
Børn og bæredygtighed - følelser, viden og forandring
Husted, M., Jørgensen, N. J., Madsen, K. D., Dalegaard, K. & Rasmussen, L. D. S.
01/02/21 → …
Project: Research
-
Tidlig naturfaglig nysgerrighed: Indsats, der styrker børn i udsatte positioner - følgeforskning
Jørgensen, N. J., Husted, M., Damgaard, B. V. & Hasselstrøm, K. B.
01/01/21 → 31/12/24
Project: Research
-
Familieliv i en coronatid
Jørgensen, N. J., Winther, I. W., Dannesboe, K. I., Clemensen, N. & Kousholt, D.
15/03/20 → …
Project: Research
-
Grøn Campus
Møller, T., Meulengracht, K. M., Laier, B., Jørgensen, N. J. & Pedersen, R.
01/01/17 → …
Project: Other
-
Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik: eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser
Husted, M. (ed.), Jørgensen, N. J. (ed.) & Madsen, K. D. (ed.), 19 May 2023, 1 ed. Frederiksberg: Frydenlund. 175 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Anthology › Communication
-
Children's curiosity in nature, science and sustainability education - socio-ecological atmospheres
Jørgensen, N. J., Damgaard, B. V., Hasselstrøm, K. B., Husted, M. & Madsen, K. D., 2023.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Paper › Research › peer-review
-
Friluftsliv og pædagogik for bæredygtighed på gyngende grund
Møller, T., Husted, M., Madsen, K. D. & Jørgensen, N. J., Mar 2023, In: Dansk Friluftsliv. Marts 2023, 118, p. 20-22 3 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
-
Hanedød og æggemassakre – om undren som indgang til nye tanker om bæredygtighedspædagogik
Jørgensen, N. J., 2023, Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik : eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. Husted, M., Jordt Jørgensen, N. & Dahl Madsen, K. (eds.). Frederiksberg: Frydenlund, p. 26-42 17 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Communication
-
Introduktion: Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik
Husted, M., Madsen, K. D. & Jørgensen, N. J., 2023, Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik: eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. Husted, M., Jordt Jørgensen, N. & Dahl Madsen, K. (eds.). Frederiksberg: Frydenlund, p. 9-25 17 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Communication
Press/Media
-
Lad børnene opleve, at verden ikke er brudt helt sammen
Susanne Bregnbæk & Nanna Jordt Jørgensen
17/05/22
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Klimaangste børn: En ny klimapædagogik skal give håb
Nadia Raphael Rathje, Nanna Jordt Jørgensen & Katrine Dahl Madsen
01/02/22
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
SÅDAN SKABER I JERES EGEN KLIMAPÆDAGOGIK
Nanna Jordt Jørgensen & Katrine Dahl Madsen
25/01/22
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
KLIMAANGST
Nanna Jordt Jørgensen & Katrine Dahl Madsen
25/01/22
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Bæredygtighed i børnehøjde
Katrine Dahl Madsen & Nanna Jordt Jørgensen
16/08/21
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media