Projects per year
Personal profile
Presentation
Jeg er antropolog og Ph.d. i Uddannelse for Bæredygtig Uddannelse. Som forsker på Københavns Professionshøjskole har jeg haft fokus på bæredygtighed og social udsathed og blandt undersøgt flygtningebørn og deres familiers møder med danske daginstitutioner, naturpædagogik og social udsathed i dagtilbudskonteksten og affaldspædagogik i skoler og daginstitutioner. Jeg underviser primært på Pædagoguddannelsens Dagtilbudsspecialisering, herunder på profilen Natur og Bæredygtighed. Tidligere har jeg arbejdet med udvikling og forskning med fokus på marginaliserede børn og unge i Afrika, Asien og Mellemøsten. Mit PhD projekt omhandlede unge i det nordlige Kenya, og undersøgte, hvordan uddannelse sættes i spil i unges forsøg på at overleve og skabe sig en fremtid i situationer og omstændigheder præget af klimaforandringer, fattigdom og politiske spændinger. Jeg arbejder metodisk gennem etnografisk feltarbejde med fokus på de ’små’ historier og hvordan de binder an til bredere samfundsmæssige processer, samt med engageret antropologi, som kombinerer forskning og social forandring.
Research and development areas
Jeg er tilknyttet forskningsprogrammet Bæredygtighed, natur, kultur og science
Forskningsprogrammet arbejder med naturfaglige, kulturelle, sociale og strukturelle aspekter af pædagogisk arbejde i relation til pædagogik for bæredygtig udvikling og børn og unges naturfaglige almendannelse. Formålet er at udvikle og kvalificere pædagogisk arbejde med disse tematikker til gavn for børn og unges viden og forståelse for natur, bæredygtighed og for deres sciencekompetencer.
Programmet vil styrke børn og unges naturfaglige almendannelse samt deres engagement i og viden om bæredygtig udvikling. Programmets forskning bidrager hermed til pædagogiske løsninger på samfundsmæssige udfordringer i relation til samspillet mellem mennesker, natur, miljø og samfund. Det sker ved at understøtte børn og unges oplevelser og sanselige erfaringer med natur, samt deres nysgerrighed og interesse for bæredygtig udvikling og science gennem pædagogiske aktiviteter af høj kvalitet.
Der gør vi ved at undersøge, udvikle og understøtte samspil mellem børn og unges naturfaglige almendannelse, naturpædagogik og pædagogik for bæredygtighed.
Programmet er et videns- og forskningsmiljø samler pædagogisk forskning inden for:
- Natur, udeliv og science
- Bæredygtig udvikling
- Matematisk opmærksomhed
- Friluftsliv.
Competences
Linguistic competences:
Language: English
Level: Negotiation level
Language: French
Level: Experienced
Language: Danish
Level: Native speaker
Language: Other
Level: Experienced
Organisational unit competences:
Project management: Several years of experience
Networking: Several years of experience
Administration: Some experience
Education/Academic qualification
PhD, Aarhus University
Award Date: 4 Dec 2015
Kandidat, University of Copenhagen
Award Date: 1 Jun 2003
Positions
scientific assistant, Aarhus University
1 Aug 2015 → 31 May 2016
PhD fellow, Aarhus University
1 Apr 2010 → 31 Mar 2015
Independent consultant
1 Mar 2009 → 31 Mar 2010
Programme consultant, children & yout, Danmission
1 Nov 2006 → 28 Feb 2009
Programme advisor, Mellemfolkeligt Samvirke
1 Jul 2004 → 31 Oct 2006
Keywords
- learning, educational science and teaching
- social work and social conditions
- children and youth
Fingerprint
- 1 Similar Profiles
Collaborations and top research areas from the last five years
-
NAVADA - Naturvidenskabelig almendannelse i dagtilbud
Husted, M. (Principle researcher), Dehn, P. (Co-researcher), Jørgensen, N. J. (Co-researcher), Madsen, K. D. (Co-researcher), Møller, T. (Co-researcher), Damgaard, B. V. (Co-researcher), Frøkjær, T. (Co-researcher), Fabricius-Bjerre, S. E. (Co-researcher), Andersen, M. W. (Co-researcher), Sjö, N. M. (Co-researcher), Bollingberg, K. (Co-researcher), Hansen, S. K. (Principle researcher) & Vilsholm, A. L. (Co-researcher)
01/01/23 → 01/01/28
Project: Research
-
Tidlig naturfaglig nysgerrighed: Indsats, der styrker børn i udsatte positioner - følgeforskning
Jørgensen, N. J. (Principle researcher), Husted, M. (Co-researcher), Damgaard, B. V. (Co-researcher) & Hasselstrøm, K. B. (Co-researcher)
01/01/21 → 31/12/24
Project: Research
-
Familieliv i en coronatid
Jørgensen, N. J. (Co-researcher), Winther, I. W. (Principle researcher), Dannesboe, K. I. (Co-researcher), Clemensen, N. (Co-researcher) & Kousholt, D. (Co-researcher)
15/03/20 → …
Project: Research
-
Grøn Campus
Møller, T. (Principle researcher), Meulengracht, K. M. (Principle researcher), Laier, B. (Principle researcher), Jørgensen, N. J. (Principle researcher) & Pedersen, R. (Principle researcher)
01/01/17 → …
Project: Other
-
Affaldssortering i uddannelsesinstitutioner
Jørgensen, N. J. (Principle researcher) & Nielsen, L. E. (Co-researcher)
01/10/18 → 02/03/19
Project: Research
-
Early childhood education for sustainable development in the Nordic national curricula: status and content
Norðdahl, K., Hrönn , P., Presthus Heggen, M., Jørgensen, N. J., Furu, A.-C., Thulin, S., Fridberg, M., Sandberg, B., Langholm, G., Damgaard, B. V., Hirvi, J., Møller, T. & Staffans, E., 2024, In: Environmental Education Research.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Familieliv i krise og forandring: Betydningen af pandemi og klimaforandringer for forældreskabsidealer i Danmark
Jørgensen, N. J., Dannesboe, K. I., Kousholt, D., Clemensen, N. & Winther, I. W., 2024, In: Barn – forskning om barn og barndom i Norden. 42, 1, p. 6-21 15 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
Sted, krop og dyb geologisk tid: At læse om klimaforandringer i børnehaven
Rasmussen, L. D. S. & Jørgensen, N. J., 2024, In: Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse. 8, 1, p. 31-38 8 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
The status and content of sustainability education in the Nordic national curricula guidelines for preschools
Norðdahl, K., Hrönn , P., Furu, A.-C. & Jørgensen, N. J., 5 Sept 2024.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Paper › Research › peer-review
-
Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik: eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser
Husted, M. (Editor), Jørgensen, N. J. (Editor) & Madsen, K. D. (Editor), 19 May 2023, 1 ed. Frederiksberg: Frydenlund. 175 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Anthology › Communication
-
Bæredygtighed i daginstitutionsforskning i Danmark
Madsen Theilmann, B. (Introductory speaker) & Jørgensen, N. J. (Introductory speaker)
4 Oct 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Bæredygtighed i undervisningen
Jørgensen, N. J. (Introductory speaker)
29 Jan 2020Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Bæredygtighed i undervisningen
Jørgensen, N. J. (Introductory speaker)
25 Sept 2019Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Bæredygtighed og global ulighed som uddannelsesmæssig udfordring på danske professionshøjskoler
Jørgensen, N. J. (Introductory speaker)
28 Mar 2019Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Bæredygtig pædagogik med børn
Læssøe, J. (Introductory speaker) & Jørgensen, N. J. (Introductory speaker)
2 May 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Press/Media
-
Lad børnene opleve, at verden ikke er brudt helt sammen
Bregnbæk, S. & Jordt Jørgensen, N.
17/05/22
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Klimaangste børn: En ny klimapædagogik skal give håb
Rathje, N. R., Jordt Jørgensen, N. & Madsen, K. D.
01/02/22
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
SÅDAN SKABER I JERES EGEN KLIMAPÆDAGOGIK
Jordt Jørgensen, N. & Madsen, K. D.
25/01/22
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
KLIMAANGST
Jordt Jørgensen, N. & Madsen, K. D.
25/01/22
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Bæredygtighed i børnehøjde
Madsen, K. D. & Jordt Jørgensen, N.
16/08/21
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media