Stephanie Kim Löbl
20152025

Research activity per year

Personal profile

Competences

Language: French
Level: Negotiation level
Language: Danish
Level: Native speaker
Language: English
Level: Native speaker

Presentation

Jeg er adjunkt i fransk og ph.d. i kulturdidaktik i franskfaget. Jeg har været ph.d.-stipendiat ved Københavns Professionshøjskole og Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet. Jeg er cand.mag. i fransk og engelsk fra Københavns Universitet og har skrevet speciale om tilegnelse af det franske verbalsystem.

Mine primære forskningsområder er sprogtilegnelse og fremmedsprogsdidaktik, interkulturel kommunikation og kulturdidaktik samt flersprogethed. Ph.d.-projektet “Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning: En mixed methods-undersøgelse af samspillet mellem lærer, læremiddel og styredokument” omhandler kulturdimensionen af franskundervisningen i den danske folkeskole og fokuserer på skabelsen af kulturbegreber og den interkulturelle kompetence.

Jeg er pt. projektleder på et projekt finansieret af NCFF med titlen "Udvikling af en designbaseret spildidaktik i fremmedsprogsundervisning", der er et tværsprogligt projekt, der søger at motivere elever i engelsk-, tysk- og franskundervisning til at deltage mere aktivt i mundtlig kommunikation i sprogundervisningen ved hjælp af kommunikative spil.

Jeg har endvidere deltaget i projektet "Motivation for fremmedsprog og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling". Et tværfagligt projekt, der udvikler elevers sproglige og interkulturelle læring". Projektet satte fokus på at motivere elever i grundskolen til at lære fremmedsprog. Projektet tager afsæt i FN’s Verdensmål og de store samfundsudfordringer, der er knyttet dertil. I projektet udviklede vi eksemplariske undervisningsforløb, der understøtter udskolingselevernes interesse for og deres deltagelsesmuligheder i kommunikation om disse emner. I disse forløb understøttes elevernes sproglige udvikling ved at arbejde chunks- og taskorienteret .

Jeg har endvidere med min deltagelse i det eksterne projekt "Tværsproglighed i læreruddannelsen", arbejdet med flersprogethed og translanguaging i fremmedsprogsundervisningen. Projektets overordnede formål er at omsætte og udbrede forskningsbaseret viden om tværsproglig didaktik. 

Tilknyttet F&U-miljøet for Fagdidaktik og medlem i F&U-teamet Fagdidaktisk satsning for sprogfagene engelsk, fransk og tysk.

Censor på læreruddannelsen i franskfaget. 

BA-vejleder. 

Fagfællebedømmer på tidsskriftet Sprogforum. 

Medlem i Sprogforums storgruppe. 

Repræsentant for læreruddannelsen i Fransklærerforeningens bestyrelse. 

Education/Academic qualification

Ph.d., University of Copenhagen

Award Date: 14 Nov 2022

Cand.mag., University of Copenhagen

Award Date: 6 Oct 2014

Positions

Adjunkt, University College Copenhagen

1 Aug 2021 → …

Ph.d.-stipendiat, University College Copenhagen

1 Jan 201730 Jun 2021

Research assistant, University of Copenhagen

1 Sept 201531 Jan 2017

Part-time lecturer , University of Copenhagen

1 Sept 201431 Jan 2017

Fingerprint

Dive into the research topics where Stephanie Kim Löbl is active. These topic labels come from the works of this person. Together they form a unique fingerprint.
  • 1 Similar Profiles

Collaborations and top research areas from the last five years

Recent external collaboration on country/territory level. Dive into details by clicking on the dots or