Projects per year
Personal profile
Competences
Language: FrenchLevel: Negotiation level
Language: Danish
Level: Native speaker
Language: English
Level: Native speaker
Presentation
Jeg er adjunkt i fransk og ph.d. i kulturdidaktik i franskfaget. Jeg har været ph.d.-stipendiat ved Københavns Professionshøjskole og Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet. Jeg er cand.mag. i fransk og engelsk fra Københavns Universitet og har skrevet speciale om tilegnelse af det franske verbalsystem.
Mine primære forskningsområder er sprogtilegnelse og fremmedsprogsdidaktik, interkulturel kommunikation og kulturdidaktik samt flersprogethed. Ph.d.-projektet “Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning: En mixed methods-undersøgelse af samspillet mellem lærer, læremiddel og styredokument” omhandler kulturdimensionen af franskundervisningen i den danske folkeskole og fokuserer på skabelsen af kulturbegreber og den interkulturelle kompetence.
Jeg er pt. projektleder på et projekt finansieret af NCFF med titlen "Udvikling af en designbaseret spildidaktik i fremmedsprogsundervisning", der er et tværsprogligt projekt, der søger at motivere elever i engelsk-, tysk- og franskundervisning til at deltage mere aktivt i mundtlig kommunikation i sprogundervisningen ved hjælp af kommunikative spil.
Jeg har endvidere deltaget i projektet "Motivation for fremmedsprog og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling". Et tværfagligt projekt, der udvikler elevers sproglige og interkulturelle læring". Projektet satte fokus på at motivere elever i grundskolen til at lære fremmedsprog. Projektet tager afsæt i FN’s Verdensmål og de store samfundsudfordringer, der er knyttet dertil. I projektet udviklede vi eksemplariske undervisningsforløb, der understøtter udskolingselevernes interesse for og deres deltagelsesmuligheder i kommunikation om disse emner. I disse forløb understøttes elevernes sproglige udvikling ved at arbejde chunks- og taskorienteret .
Jeg har endvidere med min deltagelse i det eksterne projekt "Tværsproglighed i læreruddannelsen", arbejdet med flersprogethed og translanguaging i fremmedsprogsundervisningen. Projektets overordnede formål er at omsætte og udbrede forskningsbaseret viden om tværsproglig didaktik.
Tilknyttet F&U-miljøet for Fagdidaktik og medlem i F&U-teamet Fagdidaktisk satsning for sprogfagene engelsk, fransk og tysk.
Censor på læreruddannelsen i franskfaget.
BA-vejleder.
Fagfællebedømmer på tidsskriftet Sprogforum.
Medlem i Sprogforums storgruppe.
Repræsentant for læreruddannelsen i Fransklærerforeningens bestyrelse.
Education/Academic qualification
Ph.d., University of Copenhagen
Award Date: 14 Nov 2022
Cand.mag., University of Copenhagen
Award Date: 6 Oct 2014
Positions
Adjunkt, University College Copenhagen
1 Aug 2021 → …
Ph.d.-stipendiat, University College Copenhagen
1 Jan 2017 → 30 Jun 2021
Research assistant, University of Copenhagen
1 Sept 2015 → 31 Jan 2017
Part-time lecturer , University of Copenhagen
1 Sept 2014 → 31 Jan 2017
Fingerprint
- 1 Similar Profiles
Collaborations and top research areas from the last five years
-
Udvikling af en designbaseret spildidaktik i fremmedsprogsundervisning
Löbl, S. K. (Principle researcher), Lauta, K. O. (Co-researcher) & Andersen, N. (Co-researcher)
01/05/24 → 30/08/25
Project: Development project/ Innovation
-
Sprogmodeller og skriftlighed i udskolingens sprogfag engelsk, fransk og tysk
Lauta, K. O. (Co-researcher), Revier, R. L. (Principle researcher) & Löbl, S. K. (Co-researcher)
01/04/24 → 30/06/25
Project: Development project/ Innovation
-
Taskpædagogisk stilladsering af meningsfuld kommunikation med særligt fokus på ordforrådstilegnelse
Revier, R. L. (Principle researcher), Jacobsen, S. K. (Principle researcher), Lauta, K. O. (Co-researcher), Löbl, S. K. (Co-researcher) & Chopin, K. R. (Co-researcher)
01/04/22 → 30/06/24
Project: Development project/ Innovation
File -
Motivation for fremmedsprog og FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling. Et tværfagligt projekt, der udvikler elevernes sproglige og interkulturelle læring.
Svarstad, L. K. (Principle researcher), von Holst-Pedersen, J. (Co-researcher), Watson, C. A. (Co-researcher), Löbl, S. K. (Co-researcher) & Appel, H. A. H. B. (Co-researcher)
01/04/21 → 30/04/22
Project: Research
-
Tværsproglighed i læreruddannelsen
Klimaszyk, P. (Co-researcher), Pettersson, M. P. (CoPI), Kjærbæk, L. (Principle researcher), Busch, S. E. (Co-researcher), Andersen, L. K. (Co-researcher), Daugaard, L. M. (Co-researcher), Morollón Martí, N. (Co-researcher), Löbl, S. K. (Co-researcher), Jacobsen, S. K. (Co-researcher), Fischer-Rasmussen, A.-M. (Co-researcher), Jensen, N. H. (Co-researcher), Hansen, C. F. (Co-researcher), Hjarnøe Petersen, G. (Co-researcher), Smith-Sivertsen, M. (Co-researcher), Bruntt, K. S. L. (Co-researcher) & Christensen, B. (Co-researcher)
01/02/21 → 30/06/22
Project: Research
Research output
-
En Cyklus-Task-Chunks-tilgang: Lærer- og elevperspektiver
Holst-Pedersen, J. V., Svarstad, L. K. & Löbl, S. K., 1 Jun 2023, In: Sprogforum. 29, 76, p. 31-41 10 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Interkulturel og sproglig læring: en Cyklus-Task-Chunks-tilgang
Svarstad, L. K., Holst-Pedersen, J. V., Watson, C., Appel, H. A. H. B. & Löbl, S. K., 2023, In: Sprogforum. 29, 76, p. 15-30 15 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning: En mixed methods-undersøgelse af samspillet mellem lærer, læremiddel og styredokument
Löbl, S. K., 2022, Københavns Universitet. 327 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › PhD thesis › Research › peer-review
-
Et andenordensdidaktisk perspektiv på tværsproglig undervisning i engelsk og fransk på læreruddannelsen
Jacobsen, S. K., Andersen, L. K. & Löbl, S. K., 2025, (In preparation) In: Educare .Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
The potential of SkoleGPT (large language model) to support the writing skills of lower-secondary students in English, French, and German as foreign languages
Revier, R. L., Oldenburg Lauta, K. & Löbl, S. K., 2025, (In preparation) Theoretical and applied perspectives on enhancing FL learning through the adoption of AI. Neokleous, G. & Duarte, J. (eds.). Multilingual Matters, Vol. New insights on learning (foreign) languages with and through AI.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer-review
-
Afsluttende seminar - Tidligere sprogstart
Gregersen, A. S. (Introductory speaker), Löbl, S. K. (Introductory speaker), Lindschouw, J. (Introductory speaker) & Meidell Sigsgaard, A.-V. (Introductory speaker)
24 May 2018 → 25 May 2018Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Culture, representations and stereotypes - Interculturality and perspectives on culture in the subject of French – the interface between the official policies, teachers views and beliefs, and teaching materials
Löbl, S. K. (Introductory speaker)
28 Jun 2023 → 30 Jun 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Fejring af Den Europæiske Sprogdag 2023
Gregersen, A. S. (Arranger), Thomsen, H. (Arranger), Watson, C. A. (Arranger), Lauta, K. (Arranger), Lam, S. (Arranger), Pedersen, R. (Arranger), Güleryüz, Ö. (Arranger), von Holst-Pedersen, J. (Speaker), Löbl, S. K. (Speaker), Søgaard, K. E. (Speaker) & Jalal, R. S. (Speaker)
26 Sept 2023Activity: Participating in or organising an event types › Workshop
File -
Intercultural (Communicative) Competence, Internationalisation and Citizenship in Higher Education
Gregersen, A. S. (Member) & Löbl, S. K. (Member)
18 Apr 2018Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
File -
IALIC2022 Diversity and epistemological plurality: Thinking interculturality 'otherwise'
Löbl, S. K. (Speaker)
7 Sept 2022 → 9 Sept 2022Activity: Participating in or organising an event types › Conference
File
Press/Media
-
Blogindlæg: TiL-projektet på konference
Jacobsen, S. K. & Löbl, S. K.
11/08/23
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Nye tiltag for sprogfagene sender lærerstuderende til Nice
Kure, S. & Löbl, S. K.
10/05/23
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-
Anm: Debat: KOMMENTAR Fransk er et verdenssprog - men ikke i Danmark
Gregersen, A. S., Löbl, S. K. & Lembcke, S.
28/09/17
2 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media