Projects per year
Personal profile
Presentation
Jeg underviser og vejleder i læreruddannelsens pædagogiske fag og er desuden tilknyttet forskningsprogrammet Diversitet og Deltagelse på Læreruddannelsen.
Jeg forsker i køn og skole, og har været involveret i en række projekter der beskæftiger sig med forholdet mellem professionelle forholdemåder til køn og børn og unges produktion af kønnede identiteter.
Derudover har jeg forsket i unges sociale fællesskaber og skolens betydning for marginaliserede unges in- og eksklusion.
Oprindeligt skrev jeg min ph.d om minoriserede lærerstuderende, og var interesseret i at forstå betydningen af deres livshistorier for deres valg af uddannelse og deres måder at indgå i læreruddannelsen på.
Competences
Linguistic competences:Language: Danish
Level: Native speaker
Language: English
Level: Experienced
Language: Spanish
Level: Experienced
Organisational unit competences:
Project management: Some experience
Education/Academic qualification
Ph.d, Roskilde University
Award Date: 26 Feb 2008
Cand. mag., Roskilde University
Award Date: 15 Aug 1999
Keywords
- intercultural relations
- social inclusion
- socially endangered youth
- integration
- professional bachelor programmes
- social exclusion
Fingerprint
- 1 Similar Profiles
Collaborations and top research areas from the last five years
Projects
- 12 Finished
-
Kønsbevidst pædagogik og didaktik i læreruddannelsens naturfag
Johannsen, B. F. (Principle researcher), Canger, T. (Principle researcher), Holmen, M. R. (CoPI), Pagaard, D. M. (Co-researcher), Schjøtt, S. R. (Co-researcher), Jakobsen, L. S. (Co-researcher), Strand, M. L. (Co-researcher), Birkkjær, R. (Co-researcher) & Wøhlk, E. B. (CoPI)
01/08/22 → 01/11/24
Project: Research
-
Observationsstudie kompetenceudvikling mhbp udvikling af kønsbevidsthed blandt engenering-lærere
Kaas, L. A. (Co-researcher) & Canger, T. (Principle researcher)
03/01/22 → 30/06/22
Project: Research
-
Følgeforskning af didaktiske udviklingslaboratorier i læreruddannelsen
Kaas, L. A. (Co-researcher), Canger, T. (Principle researcher) & Sørensen, D. (Co-researcher)
01/08/20 → 30/06/22
Project: Research
-
GATE: Gender Awareness, Tackling stereotypes in Education
Canger, T. (Co-researcher)
01/12/19 → 30/11/22
Project: Research
-
Kulturel sensitivitet i læreruddannelsen
Kaas, L. A. (Co-researcher) & Canger, T. (Principle researcher)
10/08/17 → 10/05/18
Project: Development project/ Innovation
-
Normkritisk praksis - en ny form for eksklusion?
Canger, T., Billesø, J. A. B. & Holmen, M. R., 2023, In: Unge Paedagoger. 2023, 2, p. 86-94 9 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Kønsbevidst pædagogik - hvad, hvorfor og hvordan?
Canger, T., 14 Dec 2022, In: Kvan. 124, p. 7-17 11 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
-
”Jeg følte mig som en lærer-newbie” -: Laboratoriebaseret undervisning og deltagerpositioner
Canger, T. & Kaas, L. A., 2022, In: Unge Paedagoger. 2022, 2, p. 20-28 9 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Praktikbogen. Didaktik, klasseledelse og relationsarbejde
Kaas, L. A. & Canger, T., 2021, 2 ed. København: Hans Reitzels Forlag. 296 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Book › Education
-
Skolens pædagogiske praksis: Introduktion til lærerens arbejde
Kaas, L. A. & Canger, T., 10 Aug 2020, København: Hans Reitzels Forlag. 222 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Book › Education
Activities
-
43rd NERA conference March 4th 2015, Göteborg
Canger, T. (Paricipant), Larsen, V. (Paricipant), Tireli, Ü. (Paricipant), Bie, C. (Paricipant), Kaas, L. A. (Paricipant), Andersen, T. V. (Paricipant) & Brønsted, L. (Paricipant)
3 Jun 2015Activity: Participating in or organising an event types › Conference
File -
Analyse og refleksionsværksted om marginaliserede unge
Buch-Hansen, N. (Arranger), Kaas, L. A. (Arranger), Larsen, V. (Paricipant), Canger, T. (Paricipant) & Tireli, Ü. (Paricipant)
2018Activity: Participating in or organising an event types › Workshop
-
Dansk Pædagogisk Tidsskrift (Journal)
Canger, T. (Member in group of editors)
2006 → …Activity: Publication peer-review and editorial work types › Reviewer/editor of journal
-
Dansk Pædagogisk Tidsskrift (Journal)
Thygesen, S. (Member in group of editors), Sandbjerg Hansen, C. (Member in group of editors), Brodersen, M. (Member in group of editors), Bøje, J. D. (Member in group of editors), Canger, T. (Member in group of editors), Dannesboe, K. I. (Member in group of editors), Elle, B. (Member in group of editors), Tomas, E. (Member in group of editors), Iversen, S. N. (Member in group of editors), Padovan-Özdemir, M. (Member in group of editors) & Pless, M. (Member in group of editors)
1 Jan 2021Activity: Publication peer-review and editorial work types › Reviewer/editor of journal
-
ECER. The European Conference on Educational Research
Canger, T. (Paricipant) & Larsen, V. (Paricipant)
3 Sept 2014Activity: Participating in or organising an event types › Conference
File
Press/Media
-
Blogindlæg: ”En kaptajn kan også være en kvinde”
24/11/23
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Nysgerrighedens pædagogik: Sådan bliver fordomme om drenge og piger til god undervisning
03/03/22
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Forsker vil rykke ved forestillingerne om køn og naturfag
11/02/22
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Nye naturfagslærere bliver undervist i at undgå kønsstereotyper
Canger, T. & Hermann, S.
28/01/22
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-