ACTIVE SCHOOL - Effects on academic performance of novel approaches to increase physical activity in young school-children

  • Bugge, Anna (Principle researcher)
  • Jeppesen, Lise Sohl (Co-researcher)
  • Stolpe, Malene Norup (Principle researcher)
  • Sandfeld, Jesper (Co-researcher)
  • Wienecke, Jacob (Co-researcher)
  • Schmidt-Persson, Jesper (Co-researcher)
  • Smedegaard, Søren (Co-researcher)
  • Nielsen, Glen (Co-researcher)
  • Hillman, Charles H (Co-researcher)
  • Resaland, GK (Co-researcher)
  • Tammelin, Tuija (Co-researcher)
  • Daly-Smith, Andrew (Co-researcher)
  • Sederberg, Mathilde (Co-researcher)
  • Bahrenscheer, Anne Glarborg (Co-researcher)
  • Jespersen, Bjarke (Co-researcher)
  • Toft, Nikolai Lund (Co-researcher)
  • Storm-Andersen, Martin (Co-researcher)

Project: Research

Project Details

Description

Fysisk aktivitet er et vigtigt element i børn og unges liv,da det kan påvirke fysisk og mental sundhed samt trivsel, motivation og læring.I de seneste 15 år er der desuden en stigende mængde forskningsstudier, derfokuserer på hvordan fysiskaktivitet kan påvirke læring og akademiskpræstation. Særligt to forskningsområder har vist lovende resultater:

1) Fysisk aktivitet som påvirker kognition. Forskning viser, at fysisk aktivitet af moderat til højintensitet kan forbedre hjernens plasticitet og dermed styrke kognitive funktioner og akademiske præstationer. Den positive relation mellem fysiskaktivitet og akademisk præstation er også blevet demonstreret i skolebaserede interventioner, hvor øget fysisk aktivitet har vist sig at kunne gavneelevernes akademiske resultater. 2) Kropsforankret læring (Embodied learning). Forskningen har vist lovende resultater i forhold til at integrere kroppen i læreprocessen i forhold til både kognition og akademiskpræstation og nogle skolebaserede studier har vist positive resultater på akademisk præstation efter interventioner, der indeholder elementer af kropsliglæring. Dette involverer både studier med fx håndgestikulation og helkropsbevægelser.

At implementere disse to former for fysisk aktivitet i skolen er imidlertid komplekst og kræver skræddersyede interventioner, der tager højde for skolens specifikke vilkår og personalets forudsætninger. Active School havde derfor til formål at 1) designe og teste gennemførbarheden (feasibility) af to fysiske aktivitetsinterventioner til skoler, samt 2) at undersøge effekten af de udviklede interventioner på børn i3. klasse.

Design og feasibilty-studie. Første delstudie var et design-baseret studie, der brugte teorier fra uddannelses-design som ramme. Lærere fra fire skoler, eksterne fageksperter og en tværfaglig forskningsgruppe bag Active School deltog.  Designstudierne fulgte en iterativudviklingsproces, der inkluderede designworkshops, test af interventions ’design skeletter’ blandt lærere og efterfølgende finjustering af interventionens elementer. Dernæst blev feasibility af de to interventioner undersøgt på syv nye skoler. Skolerne implementerede en af de to interventioner i 8 uger i deres 3. klasser. Lærernes grad af forståelse for, accept af og oplevelse af relevans i forhold til interventionerne blev undersøgt. Resultaterne viste, at interventionerne var kontekstspecifikke og passende for lærerne. Også frekvens og dosis blev opnået i en grad, der stemte med det målsatte. Evalueringen af strategierne viste, at de vigtigste strategier var kurserne og inspirationsmaterialet, der guidede hver af interventionerne. En rækkeanbefalinger til finjustering af interventionerne blev opstillet og indarbejdet i færdiggørelsen af interventionerne på baggrund af resultater fra den kvalitative del af feasibility-studiet.

Effekt-studie. Interventionsstudiet blev gennemført som et randomiseret, kontrolleret forsøg med to interventionsrunder i skoleårene 2023/2024 og2024/2025. Skolerne blev randomiseret til en af to interventioner: 1) Run, Jump& Fun intervention (4x30 minutter/uge med moderat til kraftig fysiskaktivitet); 2) Move & Learn intervention (4x30 minutter/uge med fokus på kropsforankret læring i matematik- og dansktimer); eller en kontrolgruppe. De primære effektmål  var akademiskpræstation i matematik. Derudover blev effekten på akademisk præstation i dansk, fysisk aktivitetsniveau, kognitive funktioner, aerob fitness, antropometri, trivsel og skolemotivation undersøgt. Afslutningsvis gennemføresen procesevaluering for at vurdere implementeringen af interventionerne. Begge interventioner understøttes af en guidet etableringsproces på skolerne, 3-4 kurser for lærere og pædagoger, interventionsspecifikke principper der guider implementeringen af interventionerne, undervisningsmaterialer, modeller og udstyr, som skal hjælpe medimplementeringen.

Resultaterne fra effekt-studiet forventes publiceret slut 2025.

Layman's description


StatusActive
Effective start/end date01/01/2131/12/25

Funding

  • Det Frie Forskningsråd/ Kultur og Kommunikation: DKK5,891,957.00

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.