Engineering, computermodeller og teknologiforståelse i skolen for Teknologipagten

Project: Research

Project Details

Description

Med dette projekt ønsker vi at demonstrere, at engineering i samarbejde med teknologiforståelse kan booste og modernisere naturfagene og matematik ved at introducere eleverne til autentisk problemløsning med modelforståelse, modeludvikling og brug af modelgenererede data.

Kernen i det beskrevne projekt er udvikling, afprøvning og tilretning af tre nye, banebrydende modelbaserede undervisningsforløb. Disse prototypeforløb vil udnytte den velkendte engineering-design-model under inddragelse af computerbaseret modellering som et redskab til problemanalyse og problemløsning, herunder forståelse af komplekse systemer og generation af nye data gennem computermodeller. De tre udviklingsforløb skal teste en række didaktiske idéer på tværs af engineering og teknologiforståelse og danne grundlag for en samlet større indsats i forbindelse med implementering af nye tiltag rettet mod en STEM-fagintegreret udvikling af digitale kompetencer i grundskolen.

I udviklingen af de nye undervisningsforløb vil vi udnytte en række lovende erfaringer fra tre års udviklingsarbejde i gymnasiet med brug af computermodeller i forbindelse med undervisning i Computationel Tankegang (CT) integreret i de naturvidenskabelig fag, samfundsfag og matematik. Der er udviklet og afprøvet en lang række undervisningsforløb, som hver især samler tre komponenter i et integreret forløb: (1) et fagligt fænomen (hentet fra naturfag, matematik eller samfundsfag), (2) en simpel computermodel af det faglige fænomen og (3) elevernes brug, ændringer og forbedringer af modellen gennem arbejde med den bagvedliggende kode.
StatusFinished
Effective start/end date01/11/2130/06/22

Collaborative partners

  • Engineer the future (Project partner) (lead)
  • Aarhus University (Project partner)
  • VIA University College (Project partner)

Keywords

  • learning