Facilitating the Assessment of Fundamental Nursing Care in Denmark: Translation, Cultural Adaptation, and Validation of a 41-Item FoC assessment tool

  • Pedersen, Maria Kjøller (Principle researcher)
  • Nielsen, Ben Farid Røjgaard (Principle researcher)
  • Vaarby, Merete Werge (Principle researcher)
  • Winther, Kirstine (Principle researcher)

Project: Research

Project Details

Description

Baggrund: Fundamentals of Care (FoC) sætter rammen for sygeplejen i mange danske kommuner, hospitaler samt uddannelses- og forskningsinstitutioner. Men der mangler metoder til en systematisk og valideret evaluering af patientperspektivet på FoC. Et nyt PRO-spørgeskema, der indfanger patienternes oplevelse af FoC, er udviklet af et forskerteam fra University of Seville og Flinders University. En forskergruppe fra sygeplejerskeuddannelsen på Københavns Professionshøjskole har opnået tilladelse til at varetage den danske oversættelse.
Formålet med dette projekt er dermed at oversætte og kulturelt tilpasse spørgeskemaet til en dansk sygeplejekontekst samt validere det blandt plejemodtagere i det danske sundhedsvæsen (både hospital og plejehjem). Projektet samarbejder med forskere fra University of Seville, Flinders University samt den erfarne FoC-forsker Professor Mette Grønkjær fra Aalborg Universitetshospital. Projektet har tæt samarbejde med Prof. Regina Allande-Cussó, der er en af forfatterne til det originale spørgeskema og til dagligt arbejder ved University de Sevilla, Spanien.
Metode: Projektet følger metoden beskrevet af Cruchinho et al. (2024) til oversættelse, kulturel tilpasning og validering af den danske version af spørgeskemaet (41-Item FoC Assessment Tool). Metoden omfatter otte faser: 1) Forward Translation, 2) Forward Translation Synthesis, 3) Back Translation, 4) Harmonization, 5) Pre-testing, 6) Field Testing, 7) Psychometric Validation, og 8) Psychometric Properties Analysis.
Resultater: Projektet forventer at kunne levere resultater i 2025/2026.
StatusActive
Effective start/end date09/06/2431/12/27

Collaborative partners

  • Flinders University
  • University of Seville
  • Aalborg Universitetshospital
  • Sygeplejerskeuddannelsen Institut for Sygeplejerske- og Ernæringsuddannelser. Københavns Professionshøjskole (lead)