Lærerekspertise i Lektiehjælp og faglig fordybelse

  • Hedeskov, Birgitte (Co-researcher)
  • Anthon, Rikke (Co-researcher)
  • Jagd, Katrine Søbæk (Co-researcher)
  • Jensen, Margit Eva (Co-researcher)
  • Gregersen, Annette Søndergaard (Principle researcher)
  • Grumløse, Sine Penthin (Co-researcher)

Project: Research

Project Details

Description

Med folkeskolereformen er der fokus på, at alle elever skal blive så dygtige som de kan. Der er således et stærkere fokus på elevernes læring gennem nye organisatoriske og pædagogiske tiltag som lektiehjælp og faglig fordybelse inden for undervisningstiden. Tilbuddet om lektiehjælp og faglig fordybelse skal have fokus på at tilbyde eleverne faglig træning, faglige udfordringer eller turboforløb, som er tilpasset den enkelte elevs niveau og behov. Skolerne skal tilbyde varierede og differentierede læringsformer, der udfordrer både fagligt stærke og fagligt svage elever. Lærerne skal tilrettelægge forløb i løbet af en skoledag med fokus på, at eleverne forbedrer sig fagligt. Dette projekt stiller kritiske spørgsmål til den opstillede forståelse af rammer og mål for lektiehjælp og faglig fordybelse og undersøger, hvordan tiltaget ’lektiehjælp og faglig fordybelse’ indvirker på den didaktiske praksis hos lærerne i reformens 3. år, og hvordan tiltaget indvirker på elevernes mulighed for læring i fag.
StatusFinished
Effective start/end date01/08/1601/08/18

Keywords

  • schools, courses and institutions
  • children and youth
  • management, organizational development and innovation
  • education, professions and jobs
  • learning, educational science and teaching
  • research designs, theory and method