Ligestillings og lighedsarbejde i daginstitutionen

Project: Research

Project Details

Description

I forskningsprojektet undersøgte vi i samarbejde med pædagoger i 6 institutioner og studerende på Pædagoguddannelsen, hvordan arbejdet med ligestilling og ligheds forstås, beskrives, forfølges og folder sig ud i daginstitutionen, gennem et blik for hvordan forskellige sociale kategorier (køn, etnicitet, klasse, handicap osv.), pædagogers faglighed, samt øvrige pædagogiske dagsordner og institutionelle forhold spiller sammen, og får betydning for de måder, hvorpå pædagoger arbejder med at skabe lige muligheder for børn. Projektet forløb over en et-årig periode, hvor vi dels interviewede pædagoger i grupper 11 institutioner, bredt fordelt i Danmark; dels observerede hverdagsliv i 5 af institutionerne; og dels geninterviewede pædagoger i disse institutioner. På baggrund af dette bidrager projektet med viden om, hvordan daginstitutionspædagoger går til arbejdet med at skabe lige muligheder for alle børn og om hvilke dilemmaer og udfordringer dette arbejde indebærer.
Short titleForskningsprojekt
StatusFinished
Effective start/end date01/01/2131/12/22

Keywords

  • learning, educational science and teaching
  • schools, courses and institutions
  • education, professions and jobs

Fingerprint

Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.