Bæredygtighed indgår som et centralt begreb i udkastet til en styrket pædagogisk læreplan for dagtilbud (2017), hvor et af målene indenfor temaet natur, udeliv og science lyder, at dagtilbud skal bidrage til børns begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling. Imidlertid har det indtil for nylig eksisteret forholdsvis begrænset akademisk litteratur om uddannelse for bæredygtighed på dagtilbudsområdet.
På baggrund af et innovativt samarbejde mellem Københavns Professionshøjskoles forskningsafdeling, pædagoguddannelse og videreuddannelse søger dette projekt kritisk og konstruktivt at undersøge og understøtte udviklingen af pædagogik for bæredygtighed. Som en del af projektet afprøves og undersøges det, hvordan Københavns Professionshøjskoles videngrundlag i forhold til bæredygtighed i dagtilbud og videnssamarbejde mellem forskning, uddannelse og praksis kan udvikles på baggrund af fælles eksperimenterende undervisningsforløb, studiegrupper og analyser.
Projektet sætter fokus på 1) de potentialer for det pædagogiske arbejde med bæredygtighed i dagtilbud, som de nye nationale rammebetingelser for dagtilbud giver, 2) hvordan kan Københavns Professionshøjskoles Pædagoguddannelse, Videreuddannelse og Forskning kan bidrage kritisk og konstruktivt til udvikling af pædagogik for bæredygtighed i danske dagtilbud og til pædagoguddannelsens og videreuddannelsens arbejde med dette felt og 3) pædagogiske orienteringer f.eks. med fokus på sted, lokalt engagement i miljøspørgsmål og kropslige udelivsoplevelser, som har potentiale for at kunne danne grundlag for børns og voksnes engagement i bredere samfundsmæssige bæredygtighedsspørgsmål.