Relationskompetence og trivsel i folkeskolen - ledelse, lærere, elever

  • Davy, Sarah Lisa Grams (Principle researcher)
  • Klinge, Louise (Principle researcher)
  • Hansen, Maj Borggaard (Co-researcher)
  • Lehrmann, Katrine (Co-researcher)

    Project: Research

    Project Details

    Description

    Dette forskningsprojekt følger et eksternt efteruddannelsesprojekt i danske folkeskoler og dagtilbud. Projektet fokuserer på lærernes relationskompetence i samspil med skolernes organisatoriske rammer, gennem skolespecifik evaluering af lærernes oplevelse af skolehverdagen og individuel samspil med elever (relationskompetence).

    Som underprojekt (forår-efterår 2019) udforskes derudover nye metoder for at iagttage børn og unges oplevelse af det relationelle samspil i undervisningen (som relevant dimension af børnenes trivsel i skolen).

    Key findings

    1. Udvikling af spørgeskema til skolespecifik evaluering af lærernes trivsel (som ledelses- og skoleudviklingsværktøj) for at muliggøre en aktiv udvikling af skolernes rammer og forudsætninger for, at lærerne kan agere relationskompetent.
    2. Følgeforskning på effekten af relationskompetence-efteruddannelse i folkeskolen.
    3. Udvikling af anbefalinger og nye værktøjer og former for iagttagelse af elevers trivsel i folkeskolen
    Short titleRelationskompetence i folkeskolen
    StatusFinished
    Effective start/end date01/09/1731/10/20

    Collaborative partners

    • Louise Klinge Relationskompetence (Project partner) (lead)

    Keywords

    • management, organizational development and innovation
    • public school
    • teachers
    • systematic social observation