Affaldspædagogik mellem daginstitution og hjem

Katrine Dahl Madsen, Nanna Jordt Jørgensen, Jeppe Læssøe, Laura Egelund Nielsen

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Abstract

Bæredygtighed indgår som et centralt begreb i udkastet til en styrket pædagogisk læreplan for dagtilbud (2017). Her lyder et af målene indenfor temaet natur, udeliv og science, at dagtilbud skal bidrage til børns begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling. Men hvordan griber vi arbejdet med bæredygtighed an, så vi ikke lægger ansvaret over på de små skuldre, men derimod engagerer børnene i spørgsmål om bæredygtighed, miljø og klima? Og hvordan kan arbejdet indgå på en meningsfuld måde i institutionernes hverdagsliv? Denne artikel foreslår affald og genbrug som ét bud på en indgang til bæredygtighed i børnehøjde. Affald er konkret, det er sanseligt, det er nærværende og til at se – der ligger affald på legepladsen, vi træder i det på vej hjem fra børnehaven, papiret fra madpakken bliver til affald, og der ligger gamle æbler i haven og rådner.
Original languageDanish
JournalBørns hverdag
Issue number1
ISSN0908-1682
Publication statusPublished - 2018

Keywords

  • daycare institutions

Cite this