Anvendelsesorienteret forskning mellem universitet og professionshøjskole

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

I kapitlet diskuteres hvordan universitetsforskere og professionsforskere kan samarbejde om at udvikle ny viden til gavn for praksis, uddannelse og forskningsfelt. Med Edwards begreb "boundary spaces" belyser kapitlet samarbejdet mellem universitet og professionshøjskole. Et samarbejde der bygger på universiteternes traditionelle forskningsforpligtelse og professionshøjskolernes forholdsvis nye forpligtelse til at udføre anvendelsesorienteret forskning. Med udgangspunkt i Technucation gives der en analyse af projektets videnskabelsesproces i tre forhold: 1) forskningsprojektets formelle rammer, 2) de spændinger om viden og praktiske processer, der udfoldede sig undervejs i projektforløbet, og 3) de dynamikker, som fik betydning for det praktiske samspil i forskergruppen.
Original languageDanish
Title of host publicationForskningens maskinrum : Typiske tværfaglige udfordringer
EditorsCathrine Hasse, Hanne Skov
Number of pages15
Volume1
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherU Press
Publication date15 Jan 2017
Pages35-50
Article number2
ISBN (Print)978-87-93060-51-7
Publication statusPublished - 15 Jan 2017

Keywords

  • education, professions and jobs
  • learning, educational science and teaching

Cite this