Abstract

Denne artikel zoomer ind på Mimersgadekvarteret på Nørrebro i København, hvor vi undersøger, hvilke former for urban mangfoldighed der toner frem, fejres og frygtes. Artiklen er centeret omkring to urbane fænomener: Superkilen og Visitationszonen, som analyseres i et urbant intersektionalitetsperspektiv. Vi analyserer derved, hvordan sociokulturelle kategorier bliver virksomme og forskelssættende i storbyen med særlig opmærksomhed på, hvordan hvidheds-, middelklasse- og maskulinitetsnormer er regulerende for menneskers, herunder unges muligheder for at skabe liv og tilhør. Det empiriske materiale består af en variation af sekundære kilder (forskningsartikler, undersøgelsesrapporter, policy-dokumenter og journalistiske fremstillinger), der tematiserer Superkilen eller Visitationszonen.
Original languageDanish
JournalSocial Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat
Volume32
Issue number161
Pages (from-to)8-14
Number of pages7
ISSN0904-3535
Publication statusPublished - 2020

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching
  • social work and social conditions
  • education, professions and jobs

Cite this