Betydning af tilhør: Oversete perspektiver på "den gode opstart" i vuggestuen

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Abstract

Betydning af børns tilhør i børnefællesskaber synes at være et underbelyst aspekt, når vi undersøger den gode opstart for børn i vuggestue. Vi analyserer i denne artikel, hvad pædagoger, forældre og børn oplever og forstår som en god opstart i vuggestuen, og hvordan det visersig i praksis. Vi peger på, hvordan der med fordel kan bygges bro mellem forståelser af børns behov for tilknytning til voksne og børns behov for tilhør til børnefællesskaber. Artiklens analyser trækker på feltnoter og interviewmateriale med forældre, pædagoger og ledere i forskningsprojektet Samarbejde om småbørn (Marschall, Munck, Heinesen & Bæk, 2018-2020).

Original languageDanish
JournalForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Volume6
Issue number2
Pages (from-to)6-17
Number of pages12
ISSN2446-2810
DOIs
Publication statusPublished - 13 Oct 2022

Keywords

  • children and youth

Cite this