TY - ABST
T1 - Communitypædagogik
T2 - Gentænkning af pædagogisk arbejde med social mobilitet og forebyggelse i daginstitutioner
AU - Thingstrup, Signe Hvid
AU - Marschall, Anja
AU - Munck, Crisstina
AU - Lind, Unni
AU - Prins, Karen
PY - 2018/3/13
Y1 - 2018/3/13
N2 - Dette projekt skaber viden om hvordan forskellige communities (forstået som fællesskaber og lokalsamfund) griber ind i og præges af daginstitutionen, og hvilke betydninger dette får for børns deltagelsesmuligheder. Projektet skaber praksisorienteret viden om, hvordan der i daginstitutioner kan arbejdes pædagogisk med communities som ressource. Hermed er projektet optaget af at belyse de muligheder, som communitypædagogik rummer, for at arbejde med chanceulighed gennem pædagogisk arbejde på måder, som ikke er kompensatoriske, men som sigter mod at øge de deltagelsesmuligheder, forskellige grupper af børn og forældre møder i daginstitutionerne. På den måde bidrager projektet med ny viden om social mobilitet og den åbne daginstitution, som kvalificerer det pædagogiske arbejde med børns, læring, udvikling og myndiggørelse i almenpædagogikken. Projektet bidrager til at Københavns Professionshøjskole etableres som et førende forskningsmiljø inden for communitypædagogik, som er såvel teoretisk velfunderet som dagsordensættende i drøftelserne af, hvordan daginstitutioner kan orientere sig mod lokalt forankrede fællesskaber. Projektet bidrager desuden til, at Københavns Professionshøjskole etablerer en særlig communitypædagogisk profil på pædagoguddannelsen.
AB - Dette projekt skaber viden om hvordan forskellige communities (forstået som fællesskaber og lokalsamfund) griber ind i og præges af daginstitutionen, og hvilke betydninger dette får for børns deltagelsesmuligheder. Projektet skaber praksisorienteret viden om, hvordan der i daginstitutioner kan arbejdes pædagogisk med communities som ressource. Hermed er projektet optaget af at belyse de muligheder, som communitypædagogik rummer, for at arbejde med chanceulighed gennem pædagogisk arbejde på måder, som ikke er kompensatoriske, men som sigter mod at øge de deltagelsesmuligheder, forskellige grupper af børn og forældre møder i daginstitutionerne. På den måde bidrager projektet med ny viden om social mobilitet og den åbne daginstitution, som kvalificerer det pædagogiske arbejde med børns, læring, udvikling og myndiggørelse i almenpædagogikken. Projektet bidrager til at Københavns Professionshøjskole etableres som et førende forskningsmiljø inden for communitypædagogik, som er såvel teoretisk velfunderet som dagsordensættende i drøftelserne af, hvordan daginstitutioner kan orientere sig mod lokalt forankrede fællesskaber. Projektet bidrager desuden til, at Københavns Professionshøjskole etablerer en særlig communitypædagogisk profil på pædagoguddannelsen.
KW - Børn og unge
M3 - Abstrakt
ER -