Abstract
Dette kapitel omhandler institutionsanbringelse og beskriver, hvorledes særligt rutiner og regler er rammesættende for hverdagen på en institution. På baggrund af forskellige undersøgelser af børn og unges egne perspektiver på at vokse op på en institution peger kapitlet på væsentlige pointer, som socialrådgivere kan være opmærksomme på i deres arbejde med anbringelser på institution samt opfølgning på disse:
• Børnefælleskabet er et centralt element i hverdagsliv på en institution. Børnene er der hver dag, de oplever at være i lignende livsomstændigheder, og de er typisk en betydningsfuld støtte til hinanden (livsvidner).
• En hverdag med mange kollektivt baserede rutiner og regler udfordrer børnenes privatliv og samvær med venner uden for institutionen.
• Det er en svær balancegang for børnene at færdes på tværs af special- og almensystemer, og det kan medføre, at børnene føler sig anderledes og stigmatiseret i almensystemer.
• Børnefælleskabet er et centralt element i hverdagsliv på en institution. Børnene er der hver dag, de oplever at være i lignende livsomstændigheder, og de er typisk en betydningsfuld støtte til hinanden (livsvidner).
• En hverdag med mange kollektivt baserede rutiner og regler udfordrer børnenes privatliv og samvær med venner uden for institutionen.
• Det er en svær balancegang for børnene at færdes på tværs af special- og almensystemer, og det kan medføre, at børnene føler sig anderledes og stigmatiseret i almensystemer.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Socialfagligt arbejde med anbringelser : En grundbog |
Editors | Ann-Karina Eske Henriksen, Helle Schjellerup Nielsen, Helle Birkholm Antczak |
Number of pages | 18 |
Place of Publication | København |
Publisher | Akademisk Forlag |
Publication date | 2022 |
Pages | 401-418 |
Chapter | 18 |
ISBN (Print) | 9788750061403 |
ISBN (Electronic) | 9788750062813 |
Publication status | Published - 2022 |
Keywords
- children and youth