Døgninstitutioner og socialpædagogiske opholdssteder

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyEducation

Abstract

Dette kapitel omhandler institutionsanbringelse og beskriver, hvorledes særligt rutiner og regler er rammesættende for hverdagen på en institution. På baggrund af forskellige undersøgelser af børn og unges egne perspektiver på at vokse op på en institution peger kapitlet på væsentlige pointer, som socialrådgivere kan være opmærksomme på i deres arbejde med anbringelser på institution samt opfølgning på disse:
• Børnefælleskabet er et centralt element i hverdagsliv på en institution. Børnene er der hver dag, de oplever at være i lignende livsomstændigheder, og de er typisk en betydningsfuld støtte til hinanden (livsvidner).
• En hverdag med mange kollektivt baserede rutiner og regler udfordrer børnenes privatliv og samvær med venner uden for institutionen.
• Det er en svær balancegang for børnene at færdes på tværs af special- og almensystemer, og det kan medføre, at børnene føler sig anderledes og stigmatiseret i almensystemer.
Original languageDanish
Title of host publicationSocialfagligt arbejde med anbringelser : En grundbog
EditorsAnn-Karina Eske Henriksen, Helle Schjellerup Nielsen, Helle Birkholm Antczak
Number of pages18
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherAkademisk Forlag
Publication date2022
Pages401-418
Chapter18
ISBN (Print)9788750061403
ISBN (Electronic)9788750062813
Publication statusPublished - 2022

Keywords

  • children and youth

Cite this