Deltagelse i hverdagslivet: En empirisk baseret undersøgelse af de oplevelser og erfaringer med deltagelse unge voksne med intellektuelle udviklingshandicap har i hverdagslivet.

Research output: Book/Report/PhD thesisPhD thesisResearchpeer-review

Abstract

Deltagelse er et multidimentionelt begreb, der anvendes på forskellige måder og i forskellige betydninger. Her undersøges deltagelse set fra unge voksne udviklingshandicappedes eget perspektiv. Afhandlingen undersøger deltagelse i det samlede hverdagsliv og bevæger sig derfor på tværs af offentlige velfærdstilbud til voksne borgere med udviklingshandicap. Afhandlingen viser at deltagelse i hverdagslivet antager mange forskellige former og at oplevelser og erfaringer med deltagelse i en sammenhæng kan få betydning for deltagelse i andre sammenhænge mv. Afhandlingen viser at unge voksne med udviklingshandicap oplever forskellige barrierer for deltagelse i hverdagslivet. Dette knytter sig bl.a. til socialpædagogers karakteriseringer af borgere med udviklingshandicap og til den måde samfundets velfærdsindsatser er organiseret og indrettet på.
Original languageDanish
Place of PublicationRoskilde
PublisherPh.d.skolen for Mennesker og Teknologi, RUC
Number of pages341
ISBN (Print)9788791362217
ISBN (Electronic)9788791362224
Publication statusPublished - 10 Nov 2022
SeriesAfhandlinger fra Ph.d.-skolen for Mennesker og Teknologi,

Keywords

  • social work and social conditions
  • learning, educational science and teaching

Cite this