Deltager og tilskuer - en pædagogisk udfordring

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

Ærindet i dette kapitel er at indkredse positionerne "deltager" og "tilskuer" som en grundlæggende dobbelt virksomhed. Vi er i pædagogikken på den ene side nødt til at deltage, dvs. handle ud fra vores eget perspektiv, stå ved vores egen involvering, vores egen ikke-neutrale placering i verden. Samtidig er vi på den anden side nødt til at forsøge at gøre os til tilskuere, dvs. etablere en perspektiverende distance til selv samme involvering, i forsøget på at forstå den. Disse to positioner står ofte i et modsætningsfyldt forhold til hinanden, og som det vil fremgå, repræsenterer de en væsentlig udfordring for såvel det praktisk-pædagogiske felt som det videnskabelige forskningsfelt.
Original languageDanish
Title of host publicationKlassisk og moderne pædagogisk teori
EditorsPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Number of pages24
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2012
Edition2. udgave
ISBN (Print)978-87-412-5580-4
Publication statusPublished - 2012

Cite this