Deltager og tilskuer: en pædagogisk udfordring

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

Abstract

ærindet med dette kapitel er at indkredse positionerne "deltager" og "tilskuer" som en grundlæggende dobbelt virksomhed. Vi er i pædagogikken på den ene side nødt til at deltage, dvs. handle ud fra vores eget perspektiv, stå ved vores egen involvering, vores egen ikke-neutrale placering i verden. Samtidig synes der i takt med en stigende grad af systematisering af pædagogikken at opstå behov for at gøre os til tilskuere, hvor vi i stedet søger en perspektiverende distance til selv samme involvering i forsøget på at forstå den. Disse to positioner kan siges at stå i et modsætningsfyldt forhold til hinanden, og som det vil fremgå, repræsenterer de en væsentlig udfordring for den pædagogiske udøvelse.
Original languageDanish
Title of host publicationKlassisk og moderne pædagogisk teori
EditorsPeter Østergaard Andersen, Tomas Ellegaard
Number of pages16
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherHans Reitzels Forlag
Publication date2017
Edition3
Pages388-403
Article number19
ISBN (Print)978-87-412-6285-7
ISBN (Electronic)978-87-412-6736-4
Publication statusPublished - 2017
SeriesPædagogik og Samfund
ISSN2445-7477

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching

Cite this