Den fælles opgave - tværprofessionelle indsatser og samarbejdsflader

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyCommunication

Abstract

Kapitlet drøfter pædagogens faglige rolle i skolen samt det tværprofessionelle samarbejde ud fra netop pædagogens nye forpligtigelser. Med udgangspunkt i en undersøgelse omkring pædagoger i skolen udført i samarbejde med BUPL Hovedstaden i 2016/2017 (Tofteng og Madsen 2017) stiller kapitlet skarpt på pædagogernes erfaringer med og oplevelser af deres rolle under den nye skolereform indtil nu og giver et billede af, hvilke områder pædagoger arbejder indenfor i skolen. Kapitlet vil herudover drøfte samarbejdet mellem lærere og pædagoger, som det ser ud på baggrund af undersøgelsen og et par andre mindre undersøgelser. Kapitlet vil læse på tværs og introducere tre typer af tilgange til den fælles opgave: parallelt, forskudt og integreret samarbejde. Og til slut vil kapitlet vil introducere det problemorienterede projektarbejde som en tværfaglig samarbejdsform, der kunne være en meningsfuld ramme for samarbejdet mellem lærere og pædagoger i skolen efter reformen.
Original languageDanish
Title of host publicationPædagogik mellem skole og fritid : Grundbog til pædagoguddannelsen
EditorsTrine Ankestjerne
Number of pages18
PublisherDafolo
Publication date2019
Pages229-246
Chapter14
ISBN (Print)978-87-7160-686-7
Publication statusPublished - 2019
SeriesDen professionelle pædagog
ISSN2445-4710

Keywords

  • children and youth
  • learning, educational science and teaching

Cite this