Didaktik og kontekst: Vi trænger til en teoretisk afklaring af kontekstbegrebet i literacy-didaktikken

Kristine Kabel, Lene Storgaard Brok

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthologyResearchpeer-review

    Abstract

    Argumentation for at gå fra en skrivedidaktik til en literacy-didaktik i L1-fag. Dette åbner for mulighed for, at fagets deldiscipliner didaktisk kan sammentænkes og organiseres i forhold til de kontekster, som faget er forbundet med. Et sådan mangefacetteret kontekstbegreb rummer det, der sker i klasserummet, og det der sker, når elever arbejder receptivt og produktivt med tekst og sprog, og kan bidrage til en literacy-didaktik, der bliver et organiserende princip med fokus på, hvordan eleverne kan være betydningsskabende og kritiske og derigennem få plads til at medforme faget.
    Original languageDanish
    Title of host publicationDidaktik i udvikling
    EditorsTorben Spanget Christensen, Nikolaj Elf, Peter Hobel, Ane Qvortrup, Solveig Troelsen
    Number of pages16
    Place of PublicationAarhus
    PublisherKlim
    Publication date15 Jun 2018
    Pages219
    ISBN (Print)978-87-7204-220-6
    Publication statusPublished - 15 Jun 2018

    Keywords

    • learning, educational science and teaching
    • education, professions and jobs
    • schools, courses and institutions

    Cite this